Turussa tehdään tieteellistaiteellinen matka mahdollisiin tulevaisuuksiin

09.10.2019

Tieteentekijät ja taiteilijat yhdistävät voimansa Tulevaisuus ja mielikuvitus / Imagining futures -tapahtumassa perjantaina 11. lokakuuta. Suomen suurin performanssi- ja esitystaiteisiin keskittynyt festivaali New Performance Turku Festival sekä Turun yliopiston sosiaalitieteiden laitoksella toimiva tutkijaverkosto KULTVA herättävät yhdessä pohtimaan, miltä tulevaisuus näyttää ja millaisia mahdollisia tulevaisuuksia voidaan kuvitella.

Tapahtuma järjestetään Turun yliopiston Publicum-rakennuksessa (Assistentinkatu 7) perjantaina 11.10. kello 13.00–15.00. Tapahtumassa kuullaan 18.-20.10. järjestettävän New Performance Turku Festivalin esittely sekä esitystaiteen, nykytanssin ja kokeellisen musiikin parissa työskentelevän Leyya Mona Tawilin luento.

Leyya Mona Tawil työskentelee esitystaiteen, nykytanssin ja kokeellisen musiikin parissa erityisesti alter egonsa Lime Rickey Internationalin hahmossa. Lime Rickey International on henkilö tulevaisuudesta nykypäivään heitettynä esittäen tulevaisuuden kansantansseja ja -lauluja kotimaasta, jota ei vielä ole olemassa.

Tapahtuma huipentuu performanssitaitelija Leena Kelan esitykseen Space Here We Come. Esitys käsittelee ihmiskunnan hupenevaa aikaa maapallolla. Avaruus, täältä tulemme! Esitys järjestetään Publicumin pihalla.

Esityksen taustalla on fyysikko ja kosmologi Stephen Hawkingin juuri ennen kuolemaansa antama varoitus, jonka mukaan ihmiskunnalla on enää sata vuotta aikaa elää maapallolla. New Performance Turku Festivalin taiteellinen johtaja ja performanssitaiteilija Leena Kela kutsuu yleisön kuvittelemaan ihmiskunnan merkittävintä matkallelähtöä avaruuteen.

Tapahtuma on avoin kaikille eikä vaadi ennakkoilmoittautumista.

13.00 Tilaisuuden avaus: Mielikuvitus ja vaihtoehtoiset tulevaisuudet, Suvi Salmenniemi, sosiologian professori, Turun yliopisto
13.10 Festivaaliesittely: New Performance Turku Festival 2019: FUTURES, Anni Sundbacka, toiminnanjohtaja ja tuottaja, New Performance Turku Festival
13.20 Luento: Embodying Futures, Leyya Mona Tawil (Syria/Palestine/USA), taiteilija
14.10 Tauko, virvoketarjoilu
14.30 Esitys Space Here We Come, Leena Kela, performanssitaiteilija, New Performance Turku Festivalin taiteellinen johtaja

Lisätietoja: professori Suvi Salmenniemi, p. 050 522 6457, suvi.salmenniemi@utu.fi

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

New Performance Turku Festivalin taiteellinen johtaja ja performanssitaiteilija Leena Kela kutsuu sinut kuvittelemaan ihmiskunnan merkittävintä matkallelähtöä. Avaruus, täältä me tulemme!

Luotu 09.10.2019 | Muokattu 09.10.2019