Afrikkaan suuntautuvaa kehitystyötä suunniteltiin korkean profiilin workshopissa

25.11.2019

Torstaina järjestetyssä keskustelutilaisuudessa Suomen ja Afrikan suhteisiin perehtyneet asiantuntijat suunnittelivat, miten yhteistyötä eri toimijoiden välillä voidaan syventää.

Turun yliopisto solmi yhdessä YK:n Afrikan talouskomission (UNECA) kanssa viime keväänä Memorandum of Understanding (MoU) -sopimuksen, jonka tavoitteena on edistää Afrikan kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja. Elokuussa yhteistyö käynnistettiin kaksipäiväisellä seminaarilla.

Torstaina 21.11. suunnittelutyötä vietiin eteenpäin workshopin muodossa. Tilaisuuteen osallistui noin 25 asiantuntijaa. Paikalla oli niin 8 yliopiston kuin esimerkiksi ulkoministeriön, Suomen Akatemian, UniPID-yhteistyöverkon, Aboa Maren, Finnpartnership-ohjelman ja Business Finlandin edustajia. Tilaisuuden avasivat kansainvälisten asioiden päällikkö Irinja Paakkanen sekä maantieteen ja geologian laitoksen johtaja Risto Kalliola.

Workshopissa suunniteltiin, miten Finland–Africa Platform -verkostoon kuuluvien toimijoiden välistä yhteistyötä voisi kehittää yhä vastavuoroisemmaksi. Suunnittelutyö kohdistuu esimerkiksi institutionaaliseen ja akateemiseen yrittäjyyteen sekä innovaatioihin, kestävään kehitykseen ja tulevaisuuden teknologioihin liittyvään asiantuntemukseen Afrikassa.

Päivän aikana käytiin läpi, mitä on ehtinyt tapahtua elokuisen seminaarin jälkeen ja millaisia projekteja nyt on käynnissä. Lisäksi katsottiin tulevaisuuteen ja puhuttiin esimerkiksi yhteistyöhön sisältyvästä konkreettisesta toiminnasta ja tavoitteista sekä koordinoinnista ja rahoituksesta.

MoU-sopimuksen myötä Turun yliopisto toimii tahona, joka edistää kestävää kehitystä Afrikassa. Tavoite liittyy YK:n kestävän kehityksen tavoitteeseen numero 9. Sopimuksen keskiössä on tutkimuksen, tieteen, teknologian, innovaatioiden, päätöksenteon ja valmiuksien kehityksen edistäminen Afrikassa.

Luotu 25.11.2019 | Muokattu 25.11.2019