Turun ainutlaatuista tunnelmaa esiteltiin 150 kansainväliselle korkeakouluvieraalle 23.9.

24.09.2019

Turkulaiskorkeakoulut esittelivät Turun monipuolisia mahdollisuuksia opiskelijakaupunkina kansainvälisille kollegoilleen maanantaina 23.9.2019.

European Association for International Education -järjestö järjestää vuosittain konferenssin yliopistojen ja muiden korkeakoulujen kansainvälisten asioiden asiantuntijoille. EAIE-konferenssi on korkeakoulujen kansainvälisten asioiden tärkein vuosittainen tapahtuma Euroopassa, ja siihen osallistuu yleensä noin 5 000–6 000 asiantuntijaa noin sadasta eri maasta. Tapahtumaan osallistuu paitsi korkeakoulujen edustajia, myös edustajia esimerkiksi ministeriöistä ja Opetushallituksesta.

Vuonna 2019 EAIE-konferenssi järjestetään Helsingissä. Sen yhteydessä turkulaiset korkeakoulut (Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja ammattikorkeakoulu Novia) kutsuivat konferenssiin osallistuvia yhteistyökorkeakoulujensa edustajia tutustumaan opiskelijakaupunki Turkuun maanantaina 23.9.

Päivän aikana kunkin korkeakoulun rehtori esitteli Joki-vierailukeskuksessa lyhyesti korkeakouluaan ja Turkua opiskelijakaupunkina. Paikalla oli myös pienimuotoiset messut, joissa oli korkeakoulujen lisäksi esillä esimerkiksi Ylioppilaskyläsäätiö ja CampusSport. Vieraille esiteltiin myös korkeakoulujen kampusalueita. Illemmalla ohjelmaan kuului vierailu ja illallinen Naantalissa.

– Turun ammattikorkeakoulun hyvinvointimatkailun kaksi opettajaa ja opiskelijaryhmä ovat auttaneet tapahtuman suunnittelussa, ja olivat myös mukana ohjelman käytännön järjestelyissä maanantaina. Tämä on hyvä käytännön esimerkki kansainvälisille vieraillemme siitä, miten sovellamme innovaatiopedagogiikkaa opinnoissa, kertoo Turun ammattikorkeakoulun kansainvälisten asioiden päällikkö Anu Härkönen.

Tapahtuman tavoitteena oli esitellä Turun korkeakouluja jo olemassa oleville tai pian sopimusyhteistyön aloittaville partneriyliopistoille. Keskiössä olivat erityisesti opiskelijaliikkuvuuden mahdollisuudet, tukipalvelut ja kansainväliset tutkinto-ohjelmat Turussa.

– Turku eroaa muista suomalaisista kohdepaikkakunnista saariston ja luonnon läheisyyden sekä monipuolisen kulttuurin ja opiskelijaelämän tarjonnan ansioista. Tarkoituksenamme on välittää tämä ainutlaatuinen tunnelma yhteistyöyliopistojemme edustajille. Heidän omakohtaiset kokemuksensa vaikuttavat pitkälti siihen, millaisen mielikuvan he Turusta välittävät omille opiskelijoilleen ja henkilökunnalleen, Turun yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö Irinja Paakkanen kertoo.

Osa tapahtuman ohjelmasta oli yhteistä samanaikaisesti pidettävän Coimbra Group -yliopistoverkoston ja Etelä-Amerikan Grupo Montevideo-verkoston seminaarin osallistujille. Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat jäseninä Coimbra Group -verkostossa. Seminaari keskittyi yhteistyöhön ja mm. liikkuvuuden edistämiseen. Vieraita tapahtumiin saapui yhteensä noin 150, yli 30:stä eri maasta ja noin sadasta eri korkeakoulusta.

Luotu 24.09.2019 | Muokattu 24.09.2019