Äidinmaitonäytteistä löytyi yli 700 bakteeria

09.01.2013

Tutkijat havaitsivat, että raskausajan lihominen ja keisarinleikkaus vaikuttivat äidinmaidon bakteerien määrään.

​Turun yliopiston professorit Erika Isolauri ja Seppo Salminen toteuttivat espanjalaisten kollegoidensa kanssa tutkimuksen, jossa tarkasteltiin äidinmadon bakteeristoa. Tutkijat havaitsivat, että äidin hormonaalinen tila vaikuttaa äidinmaidon bakteerilajistoon.

Tutkimuksessa äidinmaitonäytteistä löydettiin yli 700 erilaista bakteeria, mikä oli huomattavasti enemmän kuin tutkijat odottivat.

Tutkijat havaitsivat myös, että äidinmaidon bakteeristo oli köyhempää niillä naisilla, jotka lihoivat raskausaikana suositeltua enemmän. Myös keisarinleikkaus vaikutti äidinmaidon bakteerien määrään ja kokoonpanoon.

Suolistobakteerit auttavat lasta sulattamaan ravintoa ja oletettavasti säätelevät heidän immuunijärjestelmäänsä tärkeällä tavalla.

HA

Luotu 09.01.2013 | Muokattu 29.10.2020