BioCity Symposium juhlii 30. vuosipäiväänsä elokuussa 2021

11.05.2021

Vuosittainen BioCity symposium järjestetään tänä vuonna 19.-20.8.2021 otsikolla Cancer – Breaking Bad. Vuodesta 1991 lähtien järjestetty kokoussarja on muodostunut biotieteiden ja molekyylilääketieteen merkittävimmäksi säännölliseksi kokoukseksi Turussa. Puhujat ovat oman alansa kansainvälisiä huippututkijoita, ja tilaisuudet keräävät paikalle satoja osallistujia.

BioCity Symposiumin 30s juhlavuosi oli viime vuonna, mutta juhlavuoden symposiumia jouduttiin siirtämään vuodella eteenpäin. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään yhteistyössä Suomen syöpäinstituutin kanssa, ja elokuussa on tarkoitus järjestää hybriditapahtuma, jonne suurin osa puhujista ja ainakin osa yleisöä pääsee paikan päälle Turkuun. Tapahtuma lähetetään reaaliaikaisena myös virtuaaliselle kokousalustalle etäyleisöä varten, jolloin BioCity Symposiumiin pääsee osallistumaan myös ei-turkulaiset tutkijat ja opiskelijat. Jos tilanne niin vaatii, niin tapahtuma voidaan muuntaa viimemetreilläkin täysin virtuaaliseksi, jolloin koko yleisö saa seurata kaksipäiväistä tapahtumaa ruudun takaa.

Tämän vuoden ohjelmassa on yhdeksän huippututkijan esitystä. Yksi symposiumin pääpuhujista on professori Stephen J. Elledge Harvard Medical Schoolista, jonka tekemä tutkimus liittyy solunjakautumiseen, solujen ikääntymiseen ja syövän kasvuun. Muita puhujia ovat mm. makrofagitutkija Leila Akkari Netherlands Cancer Institutesta ja syöpäsolujen evoluutiodynamiikkaa ja lääkeresistenssiä tutkiva Robert A. Gatenby Moffitt Cancer Centerista. Tänä vuonna ohjelmassa on myös paneelikeskustelu, jossa American Association for Cancer Research –yhdistyksen kolmen eri lehden (Cancer Discovery, Clinical Cancer Research ja Cancer Research) editorit kertovat työstään ja siitä, miten tutkijan kannattaa valita se lehti, jonne tutkimuksensa lähettää. Paneelikeskustelu toteutetaan virtuaalisesti ja panelistit ovat mukana keskustelussa etäyhteydellä.

Lähetä abstrakti ja voit päästä puhumaan tutkimuksestasi suurelle yleisölle

Symposiumin osallistujat edustavat useaa eri tutkimussuuntaa molekyyli-, solu- ja rakennebiologian, biolääketieteen ja kliinisen tutkimuksen alalta niin yliopistoista kuin yrityksistä, ja huomattavan suuri osuus osallistujista on tohtorikoulutettavia ja postdoc-tutkijoita. Tutkijoita kutsutaan osallistumaan symposiumin posterinäyttelyyn ja rekisteröitymisen yhteydessä jättämään posterin abstraktin. Abstraktien viimeinen jättöpäivä on 11.6.2021, ja abstraktien perusteella ohjelmatoimikunta kutsuu vähintään kuusi tutkijaa pitämään lyhyen puheen symposiumissa. Riippuen viranomaismääryksistä perinteinen posterinäyttely saattaa jäädä toteutumatta, jolloin asiasta tiedotetaan erikseen abstraktin lähettäneitä tutkijoita. Viimeinen rekisteröitymispäivä symposiumiin on 6.8.2021 ja tapahtuma on osallistujille ilmainen.

BioCity symposium on Turun biotieteilijöiden tärkein vuosittainen kokoontuminen. Symposiumin järjestää BioCity Turku -organisaatio, jonka pääasiallisena tehtävänä on koordinoida biotieteiden ja molekyylitieteiden tutkimusta. BioCity Turku -organisaatiossa on yli sata tutkimusryhmää, joissa työskentelee yli tuhat tutkijaa ja opiskelijaa Turun yliopistosta ja Åbo Akademista.

Luotu 11.05.2021 | Muokattu 31.08.2021