Biopankki sai lahjoitusprofessuurin

13.05.2013

Auria Biopankki saa ensimmäisen professorinsa jo syksyllä. Turun kaupunginhallitus päätti maanantaina lahjoittaa 100 000 euroa sekä tänä että ensi vuonna professorin palkkaamista varten. Turun yliopiston rehtorin Kalervo Väänäsen mukaan päätös vauhdittaa merkittävästi Auria Biopankin ylösajoa.

​– Tämä oli ilahduttava päätös. Kun lakimuutos 1. syyskuuta alkaen mahdollistaa biopankin kaltaisen uudentyyppisen toiminnan, me saamme sille kaupungin tuella vauhdikkaan lähdön, rehtori Väänänen sanoo.

Turun yliopiston sekä Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirien perustama Auria Biopankki on kansallinen edelläkävijä ja kansainvälisestikin ainutlaatuinen toimija.

Biopankkeja on maailmalla muutamia, lähinnä Pohjoismaissa, mutta Suomen erikoisuus on toiminnan väestöpohjaisuus. Pankkiin tallennetaan näytteitä kattavasti kaikista väestönosista.

– Tutkimuksellisesti me saamme asianmukaisimman aineistoin, Väänänen arvioi.

Ennen Turkua maailmassa on ollut vain yksi biopankkiprofessuuri eli Irlannin kansallisen biopankin professuuri.

Turussa professorin tehtävänä on luoda biopankille tutkimusprofiili sekä kehittää ja ylläpitää biopankin tutkimusinfrastruktuuria ja tutkimusverkostoja. Tehtävään liittyy myös koulutus- ja tiedotustehtäviä.

Biopankin pohjana ovat terveydenhuollon henkilöiden jo vuosikymmeniä keräämät diagnostiset ja tutkimusnäytteet. Syyskuussa voimaan tulevan lain myötä näytteet voidaan siirtää biopankkikäyttöön.

Tutkimuksessa ihmisperäiset näytteet voidaan yhdistää potilas- ja rekisteritietoihin, diagnostiikkakehitykseen ja julkiseen sairaanhoitoon.

Biopankkitoiminnan hyötyjiksi on nimetty niin tutkimus, tuotekehitys kuin potilashoitokin. kaupunki viittasi päätöksessään alan kehityksen taloudelliseen vaikutukseen. Ensimmäisenä uudenlaisena yritysyhteistyömallina on jo koettu suurten lääkeyritysten johtojen halu tutustua Turussa Biopankin toimintaan.

Erja Hyytiäinen

Luotu 13.05.2013 | Muokattu 01.12.2020