EC2U-allianssilaiset saivat Horizon-rahoituksen tutkimukseen ja innovaatiotoimintaan

09.02.2021

EC2U-allianssi on saanut Horizon 2020 -ohjelmalta 2 miljoonan euron rahoituksen Research & Innovation For Cities & Citizens – RI4C2 -projektille. Tuen turvin seitsemän yliopistoa voi panostaa myös tutkimukseen ja innovaatitoimintaan EC2U-yhteistyötä laajemmin.

Turun yliopisto sai kuuden kumppaninsa kanssa Erasmus+ -rahoituksen EC2U-toimintaan, jossa lisätään liikkuvuutta muun muassa kehittämällä yhteisiä maisteriohjelmia sekä tiivistämällä yliopistojen ja niiden kotikaupunkien yhteistyötä.

Nyt EC2U-allianssin jäsenet voivat uuden RI4C2-projektin kautta yhteistyössä vahvistamaan tutkimusta ja innovaatiotoimintaa.

RI4C2-projekti perustuu useisiin viime aikojen aloitteisiin, joita Euroopan komissio on tukenut ja kehittänyt. Keskiössä on nelikko koulutus, tutkimus, innovaatio ja yhteiskunnalle tuotettavat  palvelut.

RI4C2-projektissa käytetään hyväksi EC2U:n rakennetta. Tehtävät on jaettu kahdekseen työpakettiin, joiden vetovastuut on jaettu EC2U-allianssin jäsenyliopistoille

• WP1 “Transformation management”, vastuuyliopistona Poitiersin yliopisto
  • WP2 “EC2U R&I agenda”, vastuuyliopistona Salamancan yliopisto
  • WP3 “EC2U People empowerment”, vastuuyliopistona Coimbran yliopisto
  • WP4 “EC2U R&I platforms”, vastuuyliopistona Pavian yliopisto
  • WP5 “EC2U innovation sphere”, vastuuyliopistona Jenan yliopisto
  • WP6 “EC2U Knowledge ecosystems”, vastuuyliopistona Iasin yliopisto
  • WP7 “Open EC2U”, vastuuyliopistona Turun yliopisto
  • WP8 “Transformation dissemination”, vastuuyliopistona Poitiersin yliopisto

Turun yliopiston vastuuhenkilöt projektissa ovat vararehtori Kalle-Antti Suominen, tutkimusedellytykset yksikönpäällikkö Mari Riipinen ja kehittämisasiantuntija Laura Niemi. Turun yliopiston osuus tuesta on lähes 265 000 euroa.

RI4C2-hankken tulokset jaetaan yhteistyössä EC2U-allianssin kanssa muun muassa erilaisissa tapahtumissa sekä suoraan erilaisille yhteisöille sekä  paikallisille, kansallisille kuin eurooppalaisille päätöksentekijöille ja sidosryhmille.

Allianssin jäseniä yhdistää myös kuuluminen eurooppalaisten yliopistojen Coimbra-ryhmään. Vuonna 1985 perustettu Coimbra-ryhmään kuuluu vakiintuneita, korkean kansainvälisen tason eurooppalaisia monialaisia yliopistoja. Akateemisia ja kulttuurisia siteitä hyödyntäen ryhmä edistää kansainvälistymistä, akateemista yhteistyötä, koulutuksen ja tutkimuksen huippuosaamista sekä edistää yhteiskunnallista hyvinvointia. Ryhmä pyrkii myös vaikuttamaan eurooppalaiseen koulutuspolitiikkaan sekä kehittämään yhteistyössä parhaita käytänteitä. Ryhmässä on mukana 41 yliopistoa, Suomesta Turun yliopisto ja Åbo Akademi.

Luotu 09.02.2021 | Muokattu 10.02.2021