ERKO-hanke: Suomeen tarvitaan uusi erikoistumiskoulutusjärjestelmä

04.09.2013

Tutkintokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen rinnalle ehdotetaan uuden erikoistumiskoulutusjärjestelmän rakentamista vuoden 2015 alkuun mennessä.

​Opetus- ja kulttuuriministeriön koko korkeakoululaitoksen kattaneen valmistelun rinnalla uutta koulutustyyppiä on mallinnettu erikseen yliopistotasoisen järjestelmän näkökulmasta.

Juuri julkaistussa ERKO – Erikoistumiskoulutusten toteutus yliopistoissa -hankkeen loppuraportissa esitetään peruskonsepti maisteritutkinnon jälkeisen asiantuntemuksen kehittämiseen.

Raportti esittää, että tasapainoa haetaan kaksitasoisella ratkaisulla: valittavana olisi asiantuntijuuden kokonaisuuden ja asiantuntemuksen kehittämisen polut.

Yliopiston ja työelämän välille tiiviimpää yhteistyötä

Asiantuntijuus on investointi. Pilottikoulutuksin mallinnettu konsepti perustelee miksi koulutus lisää työmarkkina-arvoa. Lisäksi konseptin myötä kannustetaan henkilökohtaisiin panostuksiin ja havainnollistetaan miten kustannusvastuu voidaan jakaa tarkoituksenmukaisesti. Mallissa korostuu yliopistojen ja työelämän yhteistyö.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke toteutettiin Turun yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteistyönä. Se oli osa verkostoyhteistyöhön perustuvaa hankekokonaisuutta, jota OKM on hyödyntänyt valmistelutyön tukena.

ERKO-hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Kari Seppälä Turun yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Braheasta luovutti raportin Opetus- ja kulttuuriministeriölle 3.9.2013.

HA

Luotu 04.09.2013 | Muokattu 07.07.2021