Euroopan tärkein yrittäjyystutkimuksen kongressi Turkuun vuonna 2021

20.06.2018

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden oppiaine on saanut vastuulleen RENT Research in Entrepreneurship and Small Business -kongressin järjestämisen Turussa marraskuussa 2021.

​Ulla Hytti, Emmi Laakso ja Jarna Heinonen toivottavat eurooppalaiset yrittäjyystutkijat lämpimästi tervetulleiksi Turkuun. RENT on järjestetty Turussa aiemminkin, vuonna 2001. Järjestelyissä tuolloinkin mukana olleet Hytti ja Heinonen kertovat, että osallistujat muistelevat edelleen onnistunutta kongressia. ‒ Turun linnan kongressi-illallinen hiljaisessa lumisateessa on jäänyt monen mieleen.

​Vuosittaisen kongressin taustalla on kaksi tärkeää eurooppalaista järjestöä, European Council for Small Business (ECSB) ja European Institute of Advanced Management Studies (EIASM).

Eurooppalaisten yrittäjyystutkijoiden järjestö ECSB vastaa kongressin sisällöstä ja tieteellisestä tasosta yhdessä paikallisten järjestäjien kanssa. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyystutkijat ovat järjestön aktiivisia jäseniä, ja järjestön sihteeristö sijaitsee Turussa. ECSB:n tavoitteena on tukea eurooppalaisten tutkijoiden urakehitystä ja verkostoja sekä kehittää yrittäjyystutkimusta. Kongressin käytännön järjestelyistä vastaa liiketaloustieteilijöille laajemminkin tuttu EIASM, jonka tavoitteena tukea liiketaloustieteellistä tutkimusta ja jatko-opintoja.

Tutkimusjohtaja Ulla Hytti, professori Jarna Heinonen ja projektitutkija Emmi Laakso kauppakorkeakoulun yrittäjyyden oppiaineesta laativat kongressihakemuksen Visit Turun kongressipalvelujen tuella. Turun kaupunki tukee maksutta tieteellisten kongressien hakuja ja suunnittelua.

‒ Turku valikoitui RENT-kongressin järjestämispaikaksi, koska meidät tunnetaan tekemästämme korkeatasoisesta yrittäjyystutkimuksesta ja Turku laadukkaiden kongressien järjestäjänä. RENT tunnetaan globaalisti, ja sen järjestäminen vahvistaa entisestään turkulaisen yrittäjyystutkimuksen ja tutkijoiden tunnettuutta, he kertovat.

Kongressin teemat liittyvät yrittäjyysyliopistojen erilaisiin toteutusmalleihin ja vaikuttavuuteen.

‒ Turun yliopistolla on yrittäjyyden ja yrittäjyyskoulutuksen strategia, ja yliopisto haluaa kehittää yrittäjämäistä asennetta ja toimintatapoja koko yliopistoyhteisössä profiloitumalla yrittäjyysyliopistona. Samoja tavoitteita on myös muissa eurooppalaisissa yliopistoissa, joten vuonna 2021 on mielekästä käydä tästä tematiikasta tutkimustuloksiin perustuvaa keskustelua.

Luotu 20.06.2018 | Muokattu 20.06.2018