Eurooppa-foorumissa haetaan Suomelle ja Euroopalle suuntaa

08.03.2019

Politiikan ja talouden syksy alkaa Turusta 29.–31.8. järjestettävässä Eurooppa-foorumissa. Oikeusvaltion, sisämarkkinoiden, sananvapauden ja demokratian tulevaisuus puhuttavat kansalaisia, joille uudet päättäjät esittäytyvät Turussa. Turun yliopisto on vahvasti mukana järjestämässä tapahtumaa.

Toista kertaa järjestettävä Eurooppa-foorumi on vakiinnuttamassa asemansa talouden ja politiikan huipputapahtumana. Foorumi tarjoaa ajankohtaista EU-tietoa sekä edistää avointa, tutkittuun tietoon perustuvaa laajaa keskustelua kansalaisten ja päättäjien kesken. Tapahtuman yhtenä tavoitteena on houkutella nuoria osallistumaan keskusteluun Euroopan tulevaisuudesta.

– Turkuun on luvassa kansainväliset mitat täyttävä monipuolinen keskustelufoorumi, jonka sydämenä on talouteen keskittyvä tapahtuma. Odotamme Turkuun työnantajien ja työntekijöiden huippupäättäjiä. Miten Eurooppa vastaa ilmastonmuutokseen? Ja kuinka vetovoimainen Suomi on Itämeren alueen talouskilvassa? Euroopan ja Suomen politiikan uuden suunnan voi löytää elokuussa Turusta, sanoo Eurooppa-Foorumi Turussa ry – Europa Forum i Åbo rf. puheenjohtaja, valtiotieteiden tohtori Anders Blom.

Ohjelma julkisettaan Eurooppa-päivän 9.5. tienoilla. Ohjelman rakentamista johtava Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja, professori Markku Jokisipilä viittaa Ranskan presidentin Emmanuel Macronin toteamukseen Emme saa olla veltostuneen Euroopan unissakävelijöitä.

– Kaikille Euroopan tulevaisuudesta kiinnostuneille suomalaisille, niin kansalaisille kuin päätöksentekijöillekin, suunnattu Turun Eurooppa-foorumi on loistavaa vastalääkettä veltostumiselle ja unissakävelylle, Jokisipilä sanoo.

Hänen toteaa vuoden 2019 merkitsevän Euroopan yhdentymiskehitykselle tärkeintä vedenjakajaa sitten vuonna 1992 allekirjoitetun Maastrichtin sopimuksen.

– Tulevaisuus on hämärän peitossa ja kaikki vaihtoehdot integraation syvenemisestä Euroopan unionin purkautumiseen ovat mahdollisia. On äärimmäisen tärkeää hahmottaa, millaisia eri reittejä eteenpäin tästä tienristeyksestä haarautuu ja millaisia seurauksia erilaisilla reittivalinnoilla voi olla, Jokisipilä jatkaa.

Tänä vuonna Eurooppa-foorumin tapahtumapaikkoina toimivat Turun pääkirjaston Studio ja pääkirjaston sisäpiha, hotelli Scandic Julian Å-Sali sekä vierailu- ja innovaatiokeskus Joki.

– Aiheiden puolesta Eurooppa-foorumin aikana tullaan saamaan uusia näkökulmia eurooppalaisen demokratiatutkimukseen, kansalaisvaikuttamiseen, lasten ja nuorten osallisuuteen, maahanmuuttoon, työmarkkinapolitiikkaan sekä moneen muuhun. Toivomme myös, että Eurooppa-foorumi toimisi areenana, jossa keväällä valitut mepit voivat esittäytyä kansalaisille. Foorumia tarjotaan lisäksi paikkana, jossa syksyllä työnsä aloittava Suomen uusi hallitus voi linjata tulevaa Eurooppa-politiikkaansa, kertoo Eurooppa-foorumin projektipäällikkö Väinö Kuusinen.

Eurooppa-Foorumi Turussa ry – Europa Forum i Åbo rf. on turkulaisten yhteisöjen perustama kansallinen yhteistyöorganisaatio, jonka puitteissa Turun kaupunki, Turun yliopisto, Turun Yliopistosäätiö, Åbo Akademi, Stiftelsen för Åbo Akademi, Varsinais-Suomen liitto, Turku Science Park, Turun kauppakamari, Turun nuorkauppakamari ja Schuman-seura vastaavat Eurooppa-Foorumin järjestämisestä. Ohjelmaa järjestävät myös muiden muassa eduskunnan suuri valiokunta, valtioneuvoston kanslia, Euroopan komission-Suomen edustusto, Euroopan parlamentin Suomen-toimisto, Opetushallitus sekä lukuisat edunvalvontajärjestöt.

>> Eurooppa-foorumin nettisivut

Erja Hyytiäinen