Eurooppalainen tiedeshow Turussa 14. huhtikuuta – yleisölle vapaa pääsy

09.04.2019

Jos haluat nähdä kuplivan hauskan ja vauhdikkaan show’n ja olet kiinnostunut luonnontieteistä ja tekniikasta, kannattaa ottaa kurssi kohti Turun Forum-kauppakeskusta sunnuntaina 14. huhtikuuta 2019. Korttelin sisäpihalla järjestetään tuolloin tiedeshow, jossa tutkijat ja tieteenharjoittajat eri puolilta Eurooppaa esittävät parhaita jippojaan ja näyttäviä tiedekokeita.

Tiedeshow ShowScience 2019 alkaa Forumissa kello 12–13.15 ja jatkuu Turun kaupunginkirjaston sisäpihalla kello 13.30–14.30. Tapahtuma on avoin yleisölle ja maksuton. Yleisöllä on mahdollisuus tutustua esittelypisteisiin, keskustella järjestäjien kanssa ja esittää kysymyksiä. Tapahtumassa esitetään havainnollisesti muun muassa, mitä nestemäiseen typpeen upottaminen tekee erilaisille aineille, mitä on magneettinen leijuminen ja mistä optisissa ja akustisissa harhoissa oikeastaan on kyse. Tarjolla on myös näyttävää nesteiden kemiaa.

Tiedeshow on osa ShowScience-konferenssia, joka tänä vuonna pidetään Turussa. Vuosittain järjestettävän konferenssin taustalla on EuroScienceFun-verkosto, johon kuuluu tiede-esitysten tekijöitä eri puolilta Eurooppaa. Turun konferenssin järjestelyistä vastaa Åbo Akademin fysiikan lehtori Johan Lindén.

– Konferenssiin tulee osallistujia kaikkialta Euroopasta. He ovat luonnontieteiden ja tekniikan alan tutkijoita sekä yliopistojen henkilökuntaa ja opiskelijoita, joille tieteen popularisointi ja hauskojen, näyttävien ja ajatuksia herättävien demojen esittäminen ovat sydämen asia. Forumin show’ssa esiintyy useita konferenssin osanottajia. Odotettavissa on viihdyttävä ja opettavainen spektaakkeli, jolle toivon runsasta ja aktiivisesti osallistuvaa yleisöä. Koska kaikkia esitykseen kuuluvista kokeista ei voi tehdä sisätiloissa, osa tapahtumasta on kaupunginkirjaston pihalla, Lindén kertoo.

Tapahtuman järjestäjinä ovat tieteen popularisointiin erikoistunut yhdistys Pop-tiede, Turun yliopisto, Lounais-Suomen LUMA-keskus ja Åbo Akademin LUMA-keskus/koulutyö.

ShowScience 19 -konferenssi järjestetään Turussa 11.–16.4.2019.  Konferenssi päättyy SciCruise-risteilyyn Viking Gracella 15.–16.4.2019. SciCruise on tiede- ja teknologiafestivaali, jonka pääteemana on Itämeri, tiede ja teknologia. Ohjelmassa on monipuolinen kattaus eri tieteenalojen ja tekniikan työpajoja, näyttelyitä, luentoja ja kilpailuja. Risteilylle osallistuu koululaisia, lapsiperheitä, opiskelijoita ja opettajia niin Suomesta kuin Ruotsistakin. Risteily on samalla myös Lounais-Suomen alueen StarT-festivaali, joten mukana on koulujen oppilaita ja tiimejä esittelemässä talven mittaan toteutettuja tiedeprojekteja.

SciCruisen järjestelyistä vastaavat Lounais-Suomen LUMA-keskus, Åbo Akademin LUMA-keskus/koulutyö ja Uppsalan yliopisto Ruotsista.

Luotu 09.04.2019 | Muokattu 09.04.2019