Eurooppalaisen kardiologiayhdistyksen palkinto Johanna Silvolalle

13.05.2013

FT Johanna Silvola kehittää valtimokovettumatautiin liittyvän hauraan plakin PET-kuvantamista.

Kuvassa vasemmalta MD/MPH Sharmila Dorbala  (Harvard Medical School
), FT Johanna Silvola ja Randall C. Thompson (Saint Luke's Cardiovascular Consultants, Kansas City).

European Society of Cardiology on myöntänyt nuoren tutkijan tunnustuspalkinnon FT Johanna Silvolalle. Kilpailuun osallistui useita satoja tutkimusabstrakteja, joista finaaliin valittiin kuusi. Palkinto jaettiin tutkijoiden esitysten perusteella kongressissa Berliinissä 5. - 8.5. Palkinnon arvo on 5000 euroa.

Silvola väitteli ateroskleroottisen plakin PET-kuvantamisesta lokakuussa 2012 Turun PET-keskuksessa ja toimii tällä hetkellä tutkijatohtorina samaisessa laitoksessa.

Johanna Silvolan työssä tutkittiin uuden tulehdusmolekyyliparin (VAP-1 reseptoriparin) käyttöä PET-kuvantamisessa. Tutkimuksessa pystyttiin kuvantamaan PET-tekniikalla hauraan ateroskleroottisen plakin tulehdusta.

Tulevaisuudessa menetelmää voidaan mahdollisesti käyttää potilasdiagnostiikassa tunnistamaan hauraan plakin repeämisherkkyyttä ja siten ehkäisemään yleisemmän komplikaation, akuutin sydäninfarktin syntyä.

Silvola teki palkintoon oikeuttavan tutkimustyönsä Turun yliopiston verenkierto- ja aineenvaihduntasairauksien molekyylikuvantamisen -huippuyksikössä. Tutkimuksen vastuullisina johtajina toimivat professorit Juhani Knuuti ja Anne Roivainen.

European Society of Cardiology myöntää tunnustuspalkinnon joka toinen vuosi nuorelle, alle 35-vuotiaalle sydämen kuvantamisen tutkijalle. Berliinin Nuclear Cardiology and Cardiac CT (ICNC) -kongressiin osallistui noin 750 alan huippututkijaa eri puolilta maailmaa.

Turun PET-keskus on Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin yhteinen laitos. Keskuksessa tehtävässä tutkimuksessa käytetään maailman huippuluokkaa olevia positroniemissiotomografiaan (PET) perustuvia kuvantamislaitteita.

TK
Kuva: www.escardio.org