FinELibin neuvottelut Taylor & Francisin ja Wileyn kanssa haastavassa tilanteessa

17.12.2018

FinELib-konsortio neuvottelee parhaillaan uusia sopimuksia kahden merkittävän kustantajan, Wileyn ja Taylor & Francisin, kanssa. Nykyiset sopimukset päättyvät 31.12.2018.

​FinELibin tavoite neuvotteluissa on saada tilaajaorganisaatioille (korkeakouluille ja tutkimuslaitoksille) pääsy tieteellisiin lehtiin sekä mahdollistaa tutkijoiden avoin julkaiseminen ilman että konsortion maksamat kokonaiskustannukset kasvavat. Valitettavasti sekä Taylor & Francis että Wiley haluavat nostaa konsortion kustannuksia merkittävästi. Neuvottelujen jatkosta riippuu se mikä vaihtoehdoista toteutuu:

• jos FinELib onnistuu neuvotteluissa, FinELib-konsortion tutkijat voivat julkaista artikkelinsa avoimena Taylor & Francisin ja Wileyn lehdissä ilman lisäkustannuksia
  • jos FinELib ei pääse sopimukseen joulukuun loppuun mennessä, on mahdollista että korkeakoulut ja tutkimuslaitokset menettävät pääsyn näiden kustantajien uusiin 1.1.2019 jälkeen julkaistuihin artikkeleihin ja osaan jo julkaistusta materiaalista

Lisätietoa FinELibin sivuilta

Luotu 17.12.2018 | Muokattu 20.06.2019