Instrumentariumin tiedesäätiöltä yli 500 000 euroa turkulaiselle lääketieteen tutkimukselle

23.03.2020

Instrumentariumin tiedesäätiö on jakanut 50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi yhteensä kaksi miljoonaa euroa apurahoja, joista yli 500 000 myönnettiin Turussa tehtävään lääketieteen tutkimukseen. Kaksi viidestä 100 000 euron Instrufoundation Fellow -apurahasta saivat Turun yliopiston tutkijat Juho Joutsa ja Kari Kurppa.

Instrufoundation Fellow -apuraha on tarkoitettu yhden vuoden mittaista Suomessa tapahtuvaa tutkimusta varten. Fellow-apuraha on ikään kuin starttiraha, jonka avulla tutkija pystyy palaamaan ulkomailta Suomeen ja perustamaan oman tutkimusryhmän tai vahvistamaan jo olemassa olevaa tutkimusryhmää.

Instrufoundation Fellow -apurahan saivat Turussa:

• Juho Joutsa, LT, Turun yliopistollinen keskussairaala & Turun yliopisto: Localization of brain disorders based on causal brain lesions
  • Kari Kurppa, FT, FICAN West Cancer Research Laboratory, BioCity Turku, Turun yliopisto: Preventing minimal residual disease following targeted cancer therapy

Ensimmäistä kertaa jaettiin myös Silmu-apurahoja, jotka on tarkoitettu tutkijainnovaattoreille ja tiedeyrittäjille uutta liiketoimintaa edistäviin innovatiivisiin projekteihin. 50 000 euron Silmu-apurahan sai neljä start-up yritystä.

Lisäksi myönnettiin kuusi henkilökohtaista post-doc -apurahaa enintään kahden vuoden mittaista ulkomailla tapahtuvaa tutkimustyötä varten. Väitöskirjaa valmisteleville hakijoille myönnettiin 59 apurahaa, yhteensä 980 000 euroa. Apurahoja myönnettiin yhteensä 74 henkilölle tai ryhmälle.

– Suomalaisten yliopistojen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden keskiössä on tutkimus. Tukemalla Suomessa tehtävää tutkimusta Instrumentariumin tiedesäätiö on jo 50 vuoden ajan halunnut edistää lääketieteen kehitystä ja rohkaista tietopohjaiseen päätöksentekoon sekä innovaatioihin, sanoo Instrumentariumin tiedesäätiön hallituksen puheenjohtaja, dosentti Markku Mäkijärvi.

Luotu 23.03.2020 | Muokattu 23.03.2020