Kansainvälinen tutkimusyhteistyö terveellisen ja ravitsevan ruuan asialla

21.06.2018

Elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen yksikkö johtaa kansainvälistä tutkimushanketta, jonka tavoitteena on parantaa ravinnonsaantia ja ruuan ravitsevuutta globaalisti. Intialainen tutkimusryhmä vieraili Suomessa Nutri-Concept-hankkeen päätösseminaarissa.

​Professori Baoru Yang, vanhempi johtava tutkija Sridevi A Singh, erikoistutkija S.V.N. Vijayendra, erikoistutkija Marko Tarvainen, erikoistutkija Ramaprasad Talahalli, yliopistonlehtori Oskar Laaksonen, tohtorikoulutettava Mikael Fabritius.

​Turun yliopiston elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen yksikkö koordinoi Business Finlandin ja ulkoministeriön rahoittamaa Nutri-Concept-hanketta, jonka tavoitteena on kehittää innovatiivisia teknologioita ja uusia tuotekonsepteja terveyttä edistävien ruokien tuottamiseksi palko- ja viljakasveista.

Konsortiohankkeessa Turun yliopiston ja Luonnonvarakeskus (Luke) tuottavat omat osatutkimuksensa, joilla on yhteinen tavoite. Intialainen CSIR-Central Food Technology Research Institute (CFTRI) on hankkeen kansainvälinen yhteistyökumppani.

– Yhteistyö Luken ja CFTRI:n kanssa on ollut hedelmällistä ja organisaatioiden asiantuntijuusalueet täydentävät toisiaan hyvin. Tavoitteenamme on hyvän ravinnon globaalin saatavuuden takaaminen erityisesti lapsille ja vanhuksille. Hankkeessa tehdään myös laajasti yritysyhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa, elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen professori Baoru Yang kertoo.

Nutri-Conceptin päätösseminaarit järjestettiin sekä Intiassa että Suomessa. CFTRI järjesti 15.–16.5. Mysoressa Intiassa ensimmäisen seminaarin, jossa Turun yliopiston ja Luken tutkijat pitivät esitelmiä. Jälkimmäinen seminaareista järjestettiin Helsingissä maanantaina 18.6. Tilaisuuteen oli kutsuttu kunniavieraiksi intialaisen CFTRI:n tutkijoita. Nutri-Conceptin tavoitteena on vaikuttaa erityisesti globaalissa alueilla, joilla ruuantuotannossa ja ihmisten ravinnonsaannissa olisi parannettavaa.

– Intiassa kolmannes lapsista on aliravittuja ja meidän täytyy etsiä ratkaisuja erityisesti tiettyjen proteiinien puuttumiselle ruokavaliosta. Meillä on paljon osaamista ja tuntemusta kasviperäisistä proteiineista, mutta yhteistyöllä toivomme saavamme lisää teknistä osaamista RTD-puoleen, toteaa CFTRI:n vanhempi johtava tutkija Sridevi A Singh.

CFTRI on perustettu vuonna 1950 Intian itsenäistymisen jälkeen ja se on yksi maailman suurimpia itsenäisiä ruokaan ja ravintoon liittyvistä tutkimuskeskuksista.

– Olemme tehneet elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen oppiaineessa jo pidempään yhteistyötä CFTRI:n kanssa kahdessa aiemmassa projektissa, mutta nyt saimme tutustuttaa tutkimuskeskuksen myös Lukelle ja yhteistyöverkoston toimintaa on päätetty jatkaa myös tulevaisuuteen. Odotammekin innolla uusia tutkimusavauksia, Yang kertoo.

Heikki Kettunen

Luotu 21.06.2018 | Muokattu 21.06.2018