Kansallista historiaa naisten ja perheiden näkökulmasta

10.12.2012

Professori Kirsi Vainio-Korhosen kirjasarjan tuore osa tarjoaa näköalan 1800-luvun aatelisten elämään.

​Turun yliopiston Suomen historian professorin Kirsi Vainio-Korhosen usean vuoden mittainen tutkimustyö maamme historiasta Ruotsin ja Venäjän ajan taitteessa on valmistunut.

Tutkimuksen ensimmäinen osa ilmestyi 2008 nimellä Sophie Creutzin aika. Aateliselämää 1700-luvun Suomessa ja toinen osa syksyllä 2012 nimellä Sofie Munsterhjelmin aika. Aatelisnaisia ja upseereita 1800-luvun Suomessa.

Teossarja kertoo Suomen historiasta sadan vuoden mittaiselta ajanjaksolla 1700-luvun puolivälistä 1800-luvun puoliväliin. Mukana ovat Anjalan upseerisalaliitto, Suomen sota, Krimin sota ja 1860-luvun suuret nälkävuodet, mutta tällä kertaa näkökulmana on yksittäisten ihmisten, naisten, miesten, lasten ja perheiden kokemushistoria.

Teossarjan ensimmäisen osan päähenkilönä on suomalaissyntyinen kreivitär Sophie Creutz ja hänen lankonsa ja läheinen ystävänsä kenraali Göran Magnus Sprengtporten. Molempien perheiden elämään kietoutuvat Ruotsin ja Venäjän taistelu Suomesta, sodat, salaliitot ja maanpetokset, mutta samalla myös 1700-luvun elämäntapa ja ajatusmaailma, arki ja juhla, tapakulttuuri ja vanhemmuuden ja lapsuuden historia.

Teossarjan toinen osa kietoutuu Sophie Creutzin tyttärentyttären Sofie Munsterhjelmin elämänvaiheiden ympärille. Hänen elinaikanaan Suomi muuttui vauhdikkaasti: hevoskärryt vaihtuivat höyrylaivoihin ja rautateihin ja suomalaisuus alkoi herätä. Vastuksena olivat Venäjän käymät monet sodat, jotka veivät suomalaiset aatelismiehet vuosikausiksi rintamalle nykyiseen Puolaan, Balkanille ja Kaukasian vuorille, ja 1860-luvun suuret nälkävuodet.

Sofie Munsterhjelmin perheen tarina auttaa ymmärtämään paremmin 1800-luvun alun Suomen elämää, keisariaikaa, naisten koulunkäyntiä, omapäisiä naimakauppoja ja työntekoa sekä miesten uravalintoja, sotien raakaa ja raskasta arkea ja sitä seurannutta masennusta ja jopa suoranaista epätoivoa.

Vainio-Korhonen kertoo tarkemmin teossarjasta ja esittelee sen uusinta osaa Sofie Munsterhjelmin aika. Aatelisnaisia ja upseereita 1800-luvun Suomessa Turun yliopiston Historicum-rakennuksen toisen kerroksen Aikala-salissa keskiviikkona 28.11. klo 10.00.

TK

Luotu 10.12.2012 | Muokattu 28.10.2020