Kieli- ja viestintäopintojen keskus aloittaa korean opetuksen

13.09.2018

Korean alkeiskurssi on uusi avaus ja se järjestetään yhteistyössä Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskuksen sekä Etelä-Korean valtion korean kielenopetukseen ja kulttuurivientiin erikoistuneen King Sejong Instituten kanssa.

Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Mike Nelson, korean alkeiskurssin toinen opettaja Mary Song ja King Sejong Instituten edustaja Suik Jung toivovat kursseille paljon innokkaita opiskelijoita.

​Kieli- ja viestintäopintojen keskus aloittaa yhteistyössä King Sejong Instituten kanssa korean alkeiden opettamisen Turun yliopistossa. Syyskuun 24. päivänä alkava kurssi jakautuu kahteen ryhmään, joista toinen on jo täynnä. Neljän opintopisteen alkeiskurssilla on aktiiviopetusta kahdesti viikossa.

Kurssilla opiskelijat pääsevät tutustumaan kielen ohella myös korealaiseen kulttuuriin.

– Kurssin päätteeksi opiskelijoilla on korean kielen perusteet hallussa. Heille opetetaan korealaista aakkostoa, hangulia ja toivottavasti heillä on kyky ymmärtää ja puhua koreaa arkipäiväisissä tilanteissa. Lisäksi opiskelijat perehtyvät korealaiseen kulttuuriin ja tapoihin, kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Mike Nelson kertoo.

Yliopiston johdon allekirjoittama yhteistyösopimus King Sejong Instituten kanssa takaa opetuksen ensi alkuun puoleksi vuodeksi. Sen jälkeen opetusta on tarkoitus jatkaa pidemmällä kolmivuotiskaudella.

Koreoiden merkitys maailmanpolitiikassa on ilmeinen, mutta myös erityisesti Etelä-Korean kulttuurinen vaikutus on kasvanut maailmanlaajuisesti. Esimerkiksi korealainen populaarikulttuuri, ruoka sekä tietotekniikka ovat olleet osa ilmiötä, joka tunnetaan koreaksi nimellä Hallyu. Niin sanotun ”Korean aallon” myötä korealainen kulttuuri on lyönyt viime vuosina näkyvämmin läpi myös lännessä.

King Sejong Institute on tärkeä osa Etelä-Korean kulttuurivientiä. Vuonna 2005 perustetulla organisaatiolla on instituutteja ympäri maailmaa, kesäkuussa 2018 jo 57 maassa.

Turun yliopistoon perustettava instituutti on ensimmäinen Pohjoismaissa.

– Kävimme Etelä-Koreassa tutustumassa King Sejong Instituten toimintaan ja siellä oltiin aidosti innoissaan siitä, että myös Pohjoismaihin saadaan oma instituuttinsa. Järjestöllä on myös hyvin resursseja ja vierailumme aikana selvisi, että instituutti tarjoaa opiskelijoille monia jännittäviä mahdollisuuksia kansainvälisestä vaihdosta kielikilpailuihin, kertoo Mary Song, toinen kurssin opettajista.

Lisätietoa:

Heikki Kettunen