Kielitiede nousi maailman parhaiden joukkoon QS Rankingin tieteenalakohtaisessa vertailussa

23.03.2021

Turun yliopiston kielitiede (Linguistics) nousi ensimmäistä kertaa kansainvälisen QS World University Rankings by Subject -yliopistovertailun listalle.

QS Rankingin kansainvälinen tieteenalakohtainen vertailu listaa 500 maailman parasta yliopistoa 48 eri tieteenalalla. Vuoden 2021 vertailussa Turun yliopiston kielitiede nousi listalle ensimmäistä kertaa sijoituksella 201–250. Kokonaisuutena tarkasteltuna kielitiede sijoittui seuraavasti:

TOP #2 Suomessa

TOP #8 Pohjoismaissa

TOP #85–108 Euroopassa

TOP #201–250 maailmanlaajuisesti

– Olemme sijoittuneet 2010-luvulla useasti samoin maailmanlaajuisesti eli luku kertoo pitkäjänteisestä kehitystyöstä ja onnistuneesta kansainvälisestä yhteistyöstä ja sen tuloksista. Olemme todella iloisia tästä sijoituksesta myös suhteessa muihin Euroopassa, laitosjohtaja, professori Marjut Johansson sanoo.

Turun yliopisto sijoittui listalla yhteensä 13 eri tieteenalalla. Parhaiten sijoittui hoitotiede (nursing), joka listattiin maailman parhaiden joukkoon sijaluvulla 29. Kielitieteen ohella listalle nousi ensimmäistä kertaa myös materiaalitiede (material science).

Lue myös: Turun yliopisto maailman parhaiden joukkoon 13 tieteenalalla QS Rankingin alakohtaisessa vertailussa

Luotu 23.03.2021 | Muokattu 23.03.2021