Koneen Säätiö myönsi Turun yliopiston hankkeille yli 1,4 miljoonaa

04.12.2013

Koneen Säätiö on myöntänyt Turun yliopiston tutkijoiden hankkeille merkittäviä apurahoja. Säätiön rahoituksen turvin yliopistossa alkaa peräti 13 hanketta, joiden rahoitus tekee yhteensä yli 1,4 miljoonaa euroa. Lisäksi yliopistolaisille myönnettiin ilahduttavan monta tutkijastipendiä, yhteensä lähes 900 000 euroa.

​Koneen Säätiön hallituksen syyskokouksessa 2013 myönnettiin apurahoja ja avustuksia tieteen ja taiteen tukemiseksi yhteensä noin 16,4 miljoona euroa. Hakemuksia saapui 5259 ja apuraha myönnettiin 477 hakijalle.

Turun yliopistoon myönnettiin peräti 13 tutkimushankeapurahaa. Näiden yhteenlaskettu summa on noin 1 425 000 euroa.

Suurimman hankeapurahan Turun yliopistossa sai FT Heidi Grönstrandin sekä hänen työryhmänsä, noin 400 000 euroa. Tutkijaryhmä selvittää kirjallisuuden monikielisyyttä nyky-Suomessa.

Turun yliopiston toiseksi suurimman hankeapurahan sai FT Outi Vesakoski työryhmineen, 290 000 euroa. Vesakosken johtama ennakkoluulottoman monitieteinen hanke kulkee nimellä Sumurasyyni: suomen murteiden, lähisukukielten ja uralilaisten kielten muutosprosessien monitieteinen metsästys. Tutkijaryhmä tarkastelee sitä, miten kielten muuttumista, liikkumista ja eriytymistä voidaan tutkia evoluutiobiologian menetelmillä.

Tutkijastipendejä 900 000 eurolla

Turun yliopiston tutkijat pärjäsivät hyvin myös tutkijastipendien haussa.  Peräti 32 tutkijaa sai apurahan, joiden arvo on yhteensä lähes 900 000 euroa.

Turun yliopiston suurimmat tutkijastipendit saivat kaksi kokenutta tutkijaa, Dr. Daniel McKay ja Dr. Jadranka Rota.

McKayn tutkimus kulkee otsikolla "From barbed wire to open minds: Models of post-war reconciliation as advanced through Southeast Asian captivity narratives". Rotan tutkimuksen otsikko on "Historical biogeography and community phylogenetics of a group of herbivorous insects".

Hannu Aaltonen
Lähde: Koneen Säätiö