Kuvagalleriat promootiosta ja publiikeista

27.06.2013

Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteinen promootio järjestettiin 30.5.–1.6. Tiedekunnat ja kauppakorkeakoulu juhlivat valmistuneita kevään aikana perinteisissä publiikeissa.

Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien promootiossa vihittiin 112 tohtoria ja 13 kunniatohtoria.

Kolmipäiväiset juhlallisuudet koostuivat miekanhiojaisista, promootioaktista, akateemisesta kulkueesta, jumalanpalveluksesta, promootiopäivällisistä, tanssiaisista ja promootiopurjehduksesta.

Promootiojuhlallisuuksissa akateeminen perinne edustaa jatkuvuutta ja tämän päivän tieteen ja korkeamman sivistyksen sidosta vanhaan eurooppalaiseen sivistykseen.

Ensimmäinen Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien tohtoripromootio pidettiin vuonna 1927.

Malja maistereille

Tiedekuntien ja kauppakorkeakoulun perinteiset valmistumisjuhlat keräsivät keväällä yhteen suuren osan lukuvuonna opintonsa loppuun saattaneista perheineen ja ystävineen.

Akatemiatalolla publiikkinsa pitivät tiedekunnista matemaattis-luonnontieteellinen 26.4., kasvatustieteiden 24.5., yhteiskuntatieteellinen 12.6., humanistinen 13.6. ja oikeustieteellinen 14.6.

Valmistuneet lääkärit vannoivat valansa lääketieteellisen tiedekunnan publiikissa Turun konserttitalolla 21.5. Turun kauppakorkeakoulun valmistumisjuhla pidettiin 14.6.

Tilaisuuksien ohjelma koostui muun muassa dekaanien ja valmistuneiden puheista, stipendien luovutuksista sekä musiikkiesityksistä.

Keskieurooppalainen publiikkiperinne saapui Turkuun jo 1640-luvulla.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuvat: Esko Keski-Oja, Hanna Oksanen