Kymmenkunta kansainvälistä Study visit -ryhmää vierailee vuosittain tiedekunnassa tutustumassa suomalaiseen koulutusosaamiseen

12.06.2018

Toukokuun loppupuolella ryhmä amerikkalaisen Christopher Newport -yliopiston opiskelijoita vieraili Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa tutustumassa suomalaiseen opettajakoulutukseen ja suomalaisen koulujärjestelmän erityispiirteisiin. Erityisen vaikutuksen heihin teki koulukulttuuri, jossa lapsille annetaan paljon vapautta ja tilaa leikkiä.

Kasvatustieteiden tiedekunnassa kansainvälisiä Study Visit -vierailuja, joissa ulkomaiset vierailijat tulevat tutustumaan suomalaiseen koulutusosaamiseen, on järjestetty jo muutaman vuoden ajan noin kymmenkunta vuodessa. Study Visit -vierailut ovat osa Turun yliopiston ja FinUnin yhdessä toteuttamaa kansainvälistä koulutusvientiä.

– Meillä on käynyt vierailijoita ympäri maailmaa tänä lukuvuonna esimerkiksi Yhdysvalloista, Kiinasta, Indonesiasta, Keniasta, Etelä-Amerikan maista ja Maltalta. Vieraitamme kiinnostavat usein esimerkiksi tasa-arvon ja inklusiivisuuden kysymykset, lapsilähtöinen opetus, ilmiöpohjainen oppiminen sekä taide- ja liikunta-aineiden painotus, joita koulujärjestelmämme korostaa. Tarjoamamme asiantuntijapuheenvuorot ja koulutus räätälöidään aina vierailuryhmän kiinnostuksenkohteiden mukaan, kertoo kasvatustieteiden tiedekunnan koulutusviennin projektikoordinaattori Lyydia Mäkinen.

Tavallisesti Study Visit -vierailijat ovat jo kokeneita opettajia, jotka tulevat kehittämään ammatillista osaamistaan. Toukokuussa kasvatustieteiden tiedekunta sai vierailulle myös Christopher Newport -yliopistosta Yhdysvalloista ryhmän nuoria opiskelijoita, joiden tulevaisuuden tavoitteissa on jatkaa seuraavaksi opettajaopintoihin.

Ryhmän ohjelmaan sisältyi luento-ohjelman lisäksi kaksi kouluvierailua Turun normaalikouluun ja Vasaramäen kouluun. Mahdollisuus päästä käytännössä tutustumaan ja näkemään suomalaista koulukulttuuria teki Christopher Newport -yliopistosta saapuneisiin vieraisiin vaikutuksen.

kouluvierailu.jpg
Christopher Newport -yliopiston oppilaat vierailivat Vasaramäen koulussa ja haastattelivat koulun oppilaita heidän koulustaan.

Chalon Johnson ja Rachel Hanback panivat kouluvierailuilla merkille koulukulttuurin, joka sallii koululaisille paljon vapaata liikkumista ja leikkiä.

– Suomalaisessa koulujärjestelmässä on enemmän tilaa esimerkiksi leikille ja käytännönläheiselle omin käsin tekemiselle. Yhdysvalloissa koulukulttuuri on paljon kurinomaisempi, kertoo Johnson.

– Yhdysvalloissa tuntuu olevan enemmän sääntöjä esimerkiksi liikkumisen suhteen. Täällä oli jännittävää nähdä lapsia liikkumassa vapaasti pitkin koulun käytäviä sukkasillaan, tällainen vapaus tekee ympäristön tutkimisesta lapselle kiinnostavampaa, Hanback jatkaa.

Opettajan ammattiin tähtäävän ryhmän opiskelijoita kiinnosti vierailullaan ennen kaikkea suomalainen opettajankoulutus ja sen tunnettu korkea taso.

– Olen kiinnittänyt täällä huomiota opettajien koulutuksen vaativuuteen sekä opettajien työn korkeaan laatuun kouluissa. Opettajaksi ei voi ryhtyä kuka vain, vaan ammattiin pääsy vaatii paljon työtä. Tämä eroaa Yhdysvalloista, missä opettajaksi voi päästä vähäiselläkin koulutuksella, Doris Dougherty sanoo.

Teksti ja ryhmäkuva: Liisa Reunanen

Luotu 12.06.2018 | Muokattu 27.11.2018