Lasten yliopiston leireillä tutkittiin merta ja menneitä vuosisatoja

16.09.2013

Turun yliopiston Lasten yliopisto järjesti kesällä yhteensä viisi tiedeleiriä. Kampuksella ohjelmoitiin pelejä sekä tutustuttiin tähtitieteeseen, fysiikkaan ja robotiikkaan. Liedon Vanhalinnassa tutkittiin luontoa ja paikallista historiaa. Seilin saarella taas päästiin meriretkelle ja tutkittiin hyönteisiä.

​Yhteistyö on valttia. Hyönteisiä mikroskoopilla tarkastelee Eeli Heikkilä edessä ja Rudolf Laine. Taustalla vuoroaan odottaa Veikka Lundelin.

​– Itämeri-retkellä vedettiin rantanuottaa ja otettiin levänäytteitä. Saatiin tutkia neulakalaa ja liejutaskurapua. Nyt tiedän myös minkä näköinen on leväkatkan verkkosilmä. Aika erinäköinen mikroskoopilla kuin paljaalla silmällä, toteaa Emmi Suomela Seili-leirin viimeisenä päivänä.

LY_seilileiri_2013-166_220px.jpg

Monelle Seili-leirin kohokohta oli, kun Sebastian Virtanen ja Tiitus Ahlgren (kuva oikealla) löysivät levänäytteestään liejutaskuravun.

– Ravun löytäminen oli leirin hienoin hetki! Se oli tumman ruskea ja panssaroitu. Ei tehnyt kyllä yhtään mieli halata sitä, naureskelee Sebastian.

Tiedeleireillä päästään lukemisen sijan tekemään tiedettä tekemisen kautta. Leirit on suunnattu 10–12-vuotiaille. Poikkeuksena on kesän 2013 uutuus, pelinohjelmointileiri. Leiri pidettiin informaatioteknologian laitoksen tiloissa ja oli suunnattu 13–15-vuotiaille. Leiriviikon aikana lapset suunnittelivat ja ohjelmoivat oman pelin.

Leiriläisiltä kysyttäessä monella oli selvät tulevaisuudensuunnitelmat. Suosituin ammattivaihtoehto oli pelitestaaja.

– Aluksi halusin tehdä pelin missä, jossa on useita kenttiä ja joissa seikkailee lepakoita ja lihansyöjäkasveja. Nyt ymmärrän viikon olevan siihen liian lyhyt aika. Suunnitteilla on kuitenkin jo uusi peli. Siitä voi tulla uusi hitti, toteaa Ville Nurmela toisena leiripäivänä mietteliään näköisenä.

Tärkeää on, että leirin ohjelmaa suunnitellessa otetaan huomioon lasten osaaminen ja kiinnostus. Jokainen leiri on myös erilainen näytteistä ja leiriläisten kiinnostuksenkohteista johtuen.

– Parasta on nähdä, kun jollekin syntyy aiheesta innostuksen kipinä. Leiriläinen tulee esimerkiksi kysymään, mistä voi hankkia kotiin mikroskoopin, toteaa jo kuudetta kesää Seilileiriä vetänyt opettajan Ulla Anttila.

– Tutkimisen lomassa olemme myös käyneet uimassa ja pidetty hauskaa. Tällä viikolla on leikitty muun muassa töpselihippaa ja lipunryöstöä, kertaa Anttila viikon ohjelmaa naureskellen.

Kaksostytöt Viivi ja Tiia Aaltonen ovat Seili-leirillä jo kolmatta kertaa.

– Luulen että tulen isona lukemaan Turun yliopistoon lääketiedettä. Sitten pitää leiriin verrattuna opiskella enemmän ja pitää hauskaa vähemmän. Mutta siihen on vielä aikaa, toteaa Tiia kysyttäessä mikä hänestä tulee isona.

Teksti ja kuvat: Eeva-Maria Soikkanen

Luotu 16.09.2013 | Muokattu 07.07.2021