Mitä on tulevaisuuden sivistys?

16.04.2013

Opettajankoulutuslaitoksen järjestämä valtakunnallinen ainedidaktinen symposiumi kokosi Turkuun yli sata opettajankouluttajaa eri puolilta Suomea. Opetusneuvos Irmeli Halinen esitteli käynnissä olevaa perusopetuksen opetussuunnitelmien uudistusta.

Opetusneuvos Irmeli Halinen

​"Jos haluat vahvistaa uteliaisuutta, salli kyseleminen." Opetushallituksen Irmeli Halinen rohkaisee kouluja tarjoamaan jokaiselle lapselle innostavan oppimisympäristön ja turvapaikan muuttuvassa maailmassa.

​"Mitä"-kysymyksistä "Miten"-kysymyksiin

Päivän ensimmäisestä esityksestä vastasi opettajankoulutuslaitoksen erikoistutkija Tomi Jaakkola, joka esitteli interaktiivista tietotekniikkaa opetuksen ja oppimisen tukena. Hän toivoi kouluille tulevaisuudessa parempaa teknologista infrastruktuuria, opettajien pedagogista koulutusta ja rohkeutta irtaantua opetuksen tiukasta oppikirjasidonnaisuudesta.

- Perusasiat täytyy kaikille tietenkin opettaa, mutta lukuisien nippelitietojen opettelua tärkeämpää on se, että oppilaat oppivat itse hakemaan uutta tietoa.

Samoilla linjoilla oli opetusneuvos Irmeli Halinen, joka kertoi meneillään olevan opetussuunnitelmauudistuksen pyrkivän vastaamaan juuri tähän haasteeseen.

- Maailma on hämmentävä paikka, jota on vaikea niputtaa kirjoihin ja kansiin. Yksin tekeminen muuttuu yhteistyöksi eikä tietäminen ole enää kenenkään päässä, vaan verkostoihin hajautettuna niin sosiaalisesti kuin teknisestikin.

- Jotta oppilaiden tulevaisuudessa tarvitsemat taidot vahvistuisivat, opetussuunnitelmatyössä onkin nyt mietittävä oppisisältöjen lisäksi erityisesti sitä, miten opetetaan.

Koulu voi edistää hyvinvointia

Myös perusopetuksen arvoperusta ja tehtävä tullaan linjaamaan nykyistä vahvemmin. Opetussuunnitelmien perusteiden luonnoksiin on kirjattu, että opetuksen tulee edistää sivistystä, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Myös yhteisöllisyys ja kestävä kehitys ovat tärkeitä teemoja.

Halisen mukaan koululla on tärkeä tehtävä hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa. Koulu voi vahvistaa oppilaan myönteistä identiteettiä tarjoamalla mahdollisuuksia ymmärtää maailmaa ja vahvistamalla oppilaan taitoa hallita omaa arkeaan.

- Jokainen lapsi on ainutlaatuinen. Tukekaa lahjakkuutta ja tarjotkaa paljon oivaltamisen ja onnistumisen kokemuksia!

Katsaus oppiaineisiin

Kaikille yhteisten esitysten jälkeen symposium jatkui Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran vuosikokouksen merkeissä. Iltapäivän ohjelmassa on työskentelyä aineryhmissä: seminaarihuoneissa kuullaan kymmeniä esityksiä eri oppiaineisiin liittyen.

Edellisen Turun symposiumin (2011) esityksiä on julkaistu kahtena verkkojulkaisuna:

Teksti ja kuva: Katja Kontu

Luotu 16.04.2013 | Muokattu 10.06.2013