”Nuoret sakukoivut eivät enää pelaa luonnonjäillä” – Ilmaston lämpenemistä puitiin Turun ilmastofoorumissa

28.03.2019

Ilmastofoorumi kokosi Turun valtuustosaliin 27.3.2019 joukon asiantuntijoita, yritysten, yhteisöjen ja kansalaisjärjestöjen edustajia sekä johtavia virkamiehiä vauhdittamaan alueella tehtävää ilmastotyötä.

Vararehtori Kalle-Antti Suominen puhui tilaisuudessa Turun yliopiston tavoitteesta olla hiilineutraali jo vuoteen 2025 mennessä. Suomisen mukaan yliopistolla on kunnianhimoa ja edellytyksiä olla suunnannäyttäjä myös ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Kuvaaja/Tekijä

Samu Valleala / Turun kaupunki

– Ilmastonmuutos liittyy laajempaan kokonaisuuteen, kestävään kehitykseen. Sen osasia ovat luonnon monimuotoisuus, terveellinen elinympäristö, luonnonvarojen riittävyys. Yliopisto on tekemässä kestävän kehityksen ohjelmaa, jonka yksiä osia ovat ilmastonmuutoksen torjunta ja hiilineutraalius, Suominen sanoi.

Turun yliopiston maantieteen professori Jukka Käyhkö esitteli puheenvuorossaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia Turussa. Käyhkön mukaan noin kolmenkymmenen vuoden päästä Turussa vallitsee samanlainen ilmasto kuin Pohjois-Puolan Gdanskissa.

Kuvaaja/Tekijä

Samu Valleala / Turun kaupunki

– Suurin haaste, joka tähän liittyy, on lumipeitteen katoaminen. Toki hellepäivät lisääntyvät ja sateet monien muiden asioiden ohella muuttuu, mutta nuoret sakukoivut eivät enää pelaa luonnonjäillä. Ei ehkä kannata pitää latukoneita Impivaarassa. Nämä ovat oikeasti isoja muutoksia. Yhtä kaikki Pohjois-Puolassakin ihmiset elää ja on onnellisia. Ei Turku tule tässä vaurioitumaan, Käyhkö sanoi.

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi kesällä 2018 ilmastosuunnitelman, jonka mukaan Turku aikoo olla hiilineutraali vuonna 2029 ja siitä eteenpäin ilmastopositiivinen kaupunkialue.

Ilmastosuunnitelman mukaisesti Turku pyrkii puolittamaan alueensa päästöt vuoteen 2021 mennessä vuoden 1990 tasosta ja vuodesta 2029 alkaen tavoitteena on ilmastopositiivinen alue.

Luotu 28.03.2019 | Muokattu 17.05.2019