Opiskelijat onnistuivat luokittelemaan supernovan

18.11.2014

Eri yliopistojen tähtitieteen opiskelijat saivat tilaisuuden tehdä etänä tähtitieteellisiä havaintoja La Palman NOT-teleskoopilla.

​Aamu kajastaa La Palmalla. Kuvan alalaidassa espanjalainen GTC-teleskooppi.

​Turussa sijaitseva Suomen ESO-keskus järjesti marraskuun alussa havaitsevan tähtitieteen kurssin, jolle osallistui opiskelijoita Aalto-yliopistosta sekä Turun, Helsingin ja Oulun yliopistoista. ESO-keskuksen tutkijan Heidi Korhosen mukaan kurssi oli kansallisesti poikkeuksellinen kokonaisuus.

– Kurssi on ainutlaatuinen siinä mielessä, että se on ainoa Suomessa järjestettävä tähtitieteen kurssi, jossa on osallistujia kaikista tähtitiedettä opettavista yliopistoistamme. Lisäksi kurssillamme opiskelijat pääsivät käyttämään isoa ammattitähtitieteilijöiden käyttämää kaukoputkea.

Kurssi järjestettiin Tuorlan observatoriolla, jossa opiskelijat pääsivät käyttämään etänä La Palmalla sijaitsevaa yhteispohjoismaista NOT-teleskooppia. Korhosen mukaan perinteisillä luentokursseilla opetetaan havaintojen tekemistä teoriassa, mutta itse havaintojen tekeminen jää vähäiseksi.

– Suomessa havaintoja tehdään usein pienellä kaukoputkella huonoissa olosuhteissa. Tällä kurssilla opiskelijat pääsivät tekemään kaiken käytännössä 2,5-metrisellä NOT-kaukoputkella, joka sijaitsee yhdessä maailman parhaista paikoista tehdä tähtitieteellisiä havaintoja.

Kurssin havainnointiosuus on ohitse, mutta datan käsittely on vielä kesken. Vaikka kurssi on tarkoitettu käytännönläheiseksi harjoitteluksi, Korhonen kertoo, että opiskelijoiden havainnot voivat vielä päätyä johonkin tulevaisuuden julkaisuun. Kurssilla supernovia havainnoiva ryhmä olikin onnistunut luokittelemaan aiemmin luokittelemattoman supernovan.

Teksti: Heikki Kettunen
Kuvat: Kari Nilsson