Professori Helena Leino-Kilpi Royal College of Nursingin kunniajäseneksi

03.01.2022

Royal College of Nursing (RCN) on myöntänyt professori Helena Leino-Kilvelle kansainvälisen kunniajäsenyyden vuonna 2021 hänen merkittävästä työstään hoitotyön ammatillisen toiminnan kehittämiseksi.

RCN:n tunnustus annetaan innovatiivisille yksilöille, jotka ovat olleet poikkeuksellisen sitoutuneita kehittääkseen hoitotiedettä, hoitotyön käytäntöjä ja potilaiden hoitoa.

Professori Leino-Kilpi on kirurgiseen tehohoitoon erikoistunut sairaanhoitaja, kasvatustieteiden maisteri ja väitellyt tohtoriksi hoitotieteestä. Väiteltyään hän suoritti post doc-tutkimustaan New Yorkin yliopistossa ja vuodesta 1998 hän on toiminut hoitotieteen professorina Turun yliopistossa.

Leino-Kilven tutkimustoiminta on ollut vaikuttavaa ja kansainvälistä. Hän on julkaissut yli 500 kansainvälistä tieteellistä artikkelia, ohjannut 70 valmistunutta tohtoria ja hänellä on lukuisia kansainvälisiä luottamustehtäviä.

Leino-Kilpi on jäsenenä American Academy of Nursing, European Academy of Nursing Science ja Academia Europea -järjestöissä. Vuonna 2007 Tasavallan Presidentti myönsi hänelle Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan kunniamerkin.

Luotu 03.01.2022 | Muokattu 03.01.2022