Professori Sanna Salanterän muotokuva paljastettiin juhlatilaisuudessa

07.10.2021

Turun yliopiston kliinisen hoitotieteen professori, lääketieteellisen tiedekunnan varadekaani Sanna Salanterä täytti 60 vuotta kesällä 2020. Sen kunniaksi Salanterälle teetettiin muotokuva, joka luovutettiin yliopiston kokoelmiin Turun yliopiston päärakennuksessa järjestetyssä lämminhenkisessä juhlatilaisuudessa.

Professori Salanterä täytti 60 vuotta 30.6.2020. Salanterän merkkipäivää juhlittiin yliopistolla torstaina 7.10.2021. Tilaisuutta juonsi erikoistutkija, kehityspäällikkö Anni Pakarinen hoitotieteen laitokselta ja avajaissanat lausui vararehtori Piia Björn.

Piia Björn– Teet merkittävää tiedettä hoitotieteen alalla, joka on kansainvälisestikin tunnustettua. On ilo tehdä kanssasi yhteistyötä ja viedä koko Turun yliopistoa eteenpäin koulutuksen ja tutkimuksen saralla, Björn sanoi tilaisuudessa.

Hoitotieteen visionääri

Professori Sanna Salanterä on hoitotieteen visionääri ja innovaattori, joka on opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen kautta edistänyt hoitotyötä monin tavoin.

Salanterän tutkimuksen keskiössä ovat kliinisen hoitotyön kehittäminen, monitieteisyys ja informaatioteknologia. Hänen tutkimuksensa on keskittynyt laaja-alaisesti teknologian mahdollisuuksiin parantaa potilaiden hoitoa niin yksilö- kuin organisaatiotasolla.

Tilaisuuden juhlapuheen piti apulaisprofessori Anna Axelin hoitotieteen laitoksen edustajana. Puheessaan Axelin kävi läpi professori Salanterän uraa ja saavutuksia sekä kiitti Salanterää erityisesti työstään nuorempien tutkijoiden ohjaajana.

Opettajana ja ohjaajana Salanterä on kannustava ja monipuolinen. Hän on ohjannut kolmekymmentä väitöskirjaa ja noin kaksisataa pro gradu -tutkielmaa. Hän on myös toiminut lukuisissa opetuksen kehittämiseen liittyvissä asiantuntijatehtävissä sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Lääketieteellisen tiedekunnan varadekaanina Salanterä on toiminut vuodesta 2019. Dekaani Pekka Hänninen kiitti tilaisuudessa Salanterää sujuvasta ja hauskasta yhteistyöstä tiedekunnan luotsaamisessa.

Tilaisuuden h-hetki nähtiin, kun apulaisprofessori Anna Axelin paljasti professori Salanterän muotokuvan ja luovutti sen vararehtori Piia Björnille säilytettäväksi yliopiston kokoelmissa.

Sanna Salanterän muotokuvaMuotokuvan on laatinut valokuvataitelija Hilja Mustonen ja kuvassa käytetyn asun Studio Ahtinna Kolean pukusuunnittelijat Johanna Puonti-Koskilahti ja Anni Koskilahti.

Sanna Salanterä soittaa saksofoniaPaljastuksen jälkeen Salanterä lausui lopuksi kiitossanat ja ilahdutti paikallaolijoita soittamalla hammaslääketieteen laitoksen emeritusprofessori Risto-Pekka Happosen kanssa saksofonilla Louis Armstrongille sävelletyn kappaleen What A Wonderful World.

Yliopiston päärakennuksen aulassa nähtiin tilaisuuden päätyttyä vielä Lahjan Tyttöjen voimisteluesitys.

Kuvat: Suvi Harvisalo

Luotu 07.10.2021 | Muokattu 08.10.2021