Professori Sinikka Lahtiselle Christoffer Grönholm -palkinto

31.03.2017

Svenska folkskolans vänner r.f. on myöntänyt Turun yliopiston pohjoismaisten kielten professorille Sinikka Lahtiselle Christoffer Grönholm -palkinnon. Palkinto luovutettiin Sinikka Lahtiselle 29.3.3017.

​Vuonna 2012 perustettu Christoffer Grönholm -palkinto myönnetään opettajalle, joka käyttää opetuksessaan ruotsin kieltä suomenkielisessä oppilaitoksessa. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa.

Palkinnon perusteluissa todetaan, että äidinkieleltään suomenkielisen professori Sinikka Lahtisen ansiot Suomen koulujen ruotsin kielen opetuksen kehittämisessä ovat erityisen huomattavat. Hän on oman erityisalansa, ruotsi toisena kielenä, johtavia tutkijoita. Lahtinen on myös erittäin pidetty kollega ja hänet tunnetaan innostavana sekä erinomaisena opettaja, joka on hyvin suosittu opiskelijoiden keskuudessa.

Professori Lahtinen on tutkinut äidinkieleltään suomenkielisten ruotsin oppimista erityisesti kirjoitetun kielen sekä kielen prosessoitavuuden että käytön näkökulmasta. Hän on myös kiinnostunut kirjallisen kielitaidon arvioinnin kysymyksistä: kielen taitotasoista, niiden yhteydestä rakenteiden osaamiseen sekä tehtävänannoista. Lahtinen on ohjannut lukuisia pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjoja.

Luotu 31.03.2017 | Muokattu 04.01.2020