Satavuotias Turun yliopisto jalkautuu kaupunginteatteriin

14.01.2020

Teatteri tutkii ja heijastaa katsojilleen yhteiskuntaa, jossa esitys syntyy. Teatterinäyttämö on myös varsin luonteva areena, kun tieteellistä tutkimusta halutaan avata uudella tavalla yleisölle. Turun yliopiston ja Turun Kaupunginteatterin uudessa yhteistyökonseptissa Akateeminen vartti päästään kuulemaan alansa eturivin tutkijoita kaupunginteatterin Päänäyttämöllä 24.3.

Turun yliopisto täyttää vuonna 2020 kunniakkaat sata vuotta. Se juhlistaa pitkää taivaltaan tuomalla yleisön eteen kiinnostavimmat tarinat tieteentekemisen taustalta. Akateeminen vartti marssittaa näyttämölle seitsemän tutkijaa eri tieteenaloilta. Maaliskuisen illan yhdistävänä teemana ovat näkymättömät maailmat, joita tutkijat ovat tahoillaan kartoittaneet. Kahden tunnin aikana heidän johdollaan tutustutaan muun muassa rikollisuuteen, joka ei näy tilastoissa, Suomeen ulkonäköyhteiskuntana ja turkulaisten seksityöläisten arkeen 1800-luvulla.

– Tiedon välittäminen tieteestä ja tutkimuksesta on yliopistoille entistä tärkeämpää. Yhteistyö kaupunginteatterin kanssa on hieno uusi avaus ja kiinnostava lisä juhlavuotemme ohjelmassa. Teatteri tarjoaa tutkijoillekin aivan uudenlaisen areenan tuoda tiedettä ja tutkimusta kuulijoiden ulottuville, viestintäjohtaja Anne Paasi Turun yliopistosta sanoo.

– Ohjelman monipuolinen kattaus antaa kuulijoille hyvän kuvan siitä, miten laaja-alaista tutkimusta meillä Turun yliopistossa tehdään ja millaisten globaalienkin haasteiden kanssa tieteen eri aloilla työskennellään.  Myös meille tutkijoille kokemus on valtavan opettavainen ja hauska mahdollisuus! Teemme tiedeviestintää paljon, ja on todella innostavaa teatterin valmennuksessa saada hioa tapojamme esiintyä ja kertoa tutkimuksesta erilaisille yleisöille, kertoo yksi teatterin lavalle nousevista tutkijoista, professori Ilari Sääksjärvi.

Akateemisen vartin seitsemän 15 minuuttia kestävää puheenvuoroa kuullaan Turun yliopiston nimekkäiltä tutkijoilta, joita valmentavat näyttämölle kaupunginteatterin taiteellinen johtaja, ohjaaja Mikko Kouki ja dramaturgi Satu Rasila. Mukana ovat biodiversiteettiyksikön professori Ilari Sääksjärvi, oikeustieteen professori Anne Alvesalo-Kuusi, taloussosiologian dosentti Outi Sarpila, Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhonen, kasvatustieteen dosentti Marjaana Puurtinen, molekulaarisen solubiologian professori, syöpätutkija Johanna Ivaska ja yrittäjyyden dosentti Pekka Stenholm.

– Hyvä puhe on yhtä elämyksellinen, kuin ne tarinat, joita me teatterissa kerromme. Minun tehtäväni on rohkaista tutkijoita näyttämään intohimonsa aihettaan kohtaan yleisön edessä, toteaa valmentajan roolissa toimiva Kouki.

"Akateeminen vartti -konseptin innoittajana ovat toimineet Helsingin Sanomien menestysformaatti Musta laatikko sekä kansainvälinen TEDx-konsepti. Tapahtuman ovat rakentaneet Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaine yhdessä esiintyjiä teatterilla valmentavien Mikko Koukin ja Satu Rasilan kanssa. Luvassa on taatusti silmiä avaava ja uusia puheenaiheita synnyttävä ilta."

Ohjelma ja liput:

Akateeminen vartti