Säteitä Arcanumilla

23.08.2013

Kemian tutkijakoulu CHEMSEMin kesäkoulu järjestettiin tällä kertaa kemian laitoksella materiaalikemian ja kemiallisen analyysin laboratoriossa. Luennoitsijoita tapahtumaan oli saapunut ympäri Eurooppaa.

Luentosalin ulkopuolella CHEMSEMin kesäkoulun osallistujat saivat nauttia auringonsäteistä.

Tutkijakoulu CHEMSEM (Chemical Sensors and Microanalytical Systems) kesäkoulussa käsiteltiin tällä kertaa ohuidenkalvojen pintakarakterisointimenetelmiä ja niiden sovelluksia. Näissä menetelmissä näytteisiin heijastetaan eritaajuisia valonsäteitä röntgenistä infrapunaan ja tarkastellaan näytteiden vuorovaikutusta valon kanssa.

– Esimerkki materiaalista, jota voidaan näillä menetelmillä tarkastella, on ohuet johtavat polymeerikalvot, joita käytetään esimerkiksi aurinkokennoissa, antureissa ja transistoreissa, selittää Pia Damlin kemian laitokselta.

CHEMSEM on suomalainen tutkijakoulu, jossa tohtorikoulutettavia on reilut kolmekymmentä. Koulutusohjelmassa opiskelee tutkijoita ympäri maailmaa. Koulutuspaikat jakaantuvat jopa 17:ään eri yksikköön ympäri maata.

Kesäkoulut ja muut yhteiset seminaarit ovat tärkeä osa tietojen ja tulosten jakamiseen ja vertailuun.

Turun yliopistosta tutkijakoulussa on mukana materiaalikemian ja kemiallisen analyysin laboratorio, jossa tarkastellaan toiminnallisten materiaalien rakenteita ja fysikaalisia ominaisuuksia.

Kuvateksti: Mirella Del Zoppo luennoi Raman-tekniikan teoriasta ja sovelluksista.

Viliina Tolvanen

Luotu 23.08.2013 | Muokattu 06.07.2021