Sigrid Juséliuksen Säätiöltä 300 000 euron lahjoitus lääketieteelliselle koulutusalalle

01.04.2022

Sigrid Juséliuksen Säätiö tukee suomalaista huippulääketiedettä 2,2 miljoonan rahoituksella suomalaisille yliopistoille.

Säätiön jakama 2,2 miljoonan euron lisärahoitus jaetaan Helsingin, Turun, Oulun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopiston sekä Åbo Akademin kesken. Turun yliopiston lahjoitus on 300 000 euroa.

– Lämmin kiitos lahjoituksesta Sigrid Juséliuksen Säätiölle. Me Turun yliopistossa teemme tutkimusta, jota maamme ja maailma tarvitsee. Lahjoitus auttaa meitä tavoitteessamme rakentaa kestävää tulevaisuutta ja parempaa huomista meille kaikille, sanoo Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

– Sigrid Juséliuksen Säätiö on tärkeä lääketieteen tutkimuksen rahoittaja, ja tiedekunta ottaa kiitollisena vastaan lahjoituksen. Lahjoitusvarat tullaan jakamaan edelleen lääketieteen tutkimuksen käyttöön lähivuosien aikana, sanoo Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen.

Sigrid Juséliuksen Säätiö Suomen suurin yksityinen lääketieteen tukija. Säätiö on jakanut vuonna 2022 ennätykselliset 32,2 miljoonaa euroa lääketieteen tukemiseen. 2,2 miljoonan euron lisärahoituksen lisäksi säätiö jakoi 30 miljoonaa euroa apurahoja huipputason lääketieteen tutkijoille tai tutkimusryhmille.

– Kotimainen huippulääketiede tarvitsee pitkäjänteistä rahoitusta. Siksi päätimme jakaa tänä vuonna ennätykselliset 32,2 miljoonaa euroa lääketieteen tukemiseen. Vastaava apurahojen summa viime vuonna oli 20 miljoonaa euroa. Vahva taloustilanteemme ja toisaalta kotimaisen lääketieteen heikentynyt julkinen rahoitus haastavat meitä tekemään enemmän huippututkijoiden työn tukemiseksi. Olen iloinen, että voimme tänä vuonna antaa merkittävän ylimääräisen tukisumman tutkimukselle, sanoo Sigrid Juséliuksen Säätiön toimitusjohtaja Jussi Laitinen.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 01.04.2022 | Muokattu 01.04.2022