Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet lahjoittaa Turun yliopistolle 200 000 euroa

20.04.2022

Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiö kohdentaa lahjoituksen lääketieteelliselle koulutusalalle. Kyseessä on säätiön toinen lahjoitus Turun yliopistolle kuluvana vuonna.

Lahjoitus oikeuttaa yliopiston valtion vastinrahaan, mikä lisää lahjoituksen merkitystä Turun yliopistolle. Lääketieteellinen tiedekunta aikoo käyttää lahjoitusvaroja pääosin Turun seudulla tehtävään hyvinvoinnin lisäämiseen tähtäävään ennaltaehkäisevään tutkimukseen.

Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiö on viime vuosina tukenut Turun yliopistoa useilla lahjoituksilla. Säätiön lahjoittamilla varoilla on kehitetty muun muassa hoitotieteen tutkimusta ja koulutusta, lastenpsykiatrian tutkimusta ja lastensuojelutyötä. Nyt tekemällään 200 000 euron lahjoituksella Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiö osallistuu varainhankintakampanjaan, jossa valtio pääomittaa yliopistoja niiden 30.6.2022 mennessä keräämien lahjoitusten perusteella.

– Lääketieteellisen tiedekunnan ilmoitus lahjoitusvarojen käytöstä hyvinvoinnin lisäämiseen tähtäävään ennaltaehkäisevään tutkimukseen vastaa erinomaisesti säätiömme tarkoituspykälää. Säätiön tuki ennaltaehkäisevään toimintaan on korostunut viime vuosina. Olemme mielellämme mukana tukemassa korkeakoulujen tutkimustyötä hyvinvoinnin saralla, toteaa säätiön puheenjohtaja Henrik Carlstedt.

– Olemme erittäin kiitollisia saamastamme lahjoituksesta ja Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiön pitkäaikaisesta tuesta Turun yliopistolle. Hyvinvoinnin lisääminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen ovat tavoitteitamme, joihin pyrimme tiiviissä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa. Myös alueellinen näkökulma on meille tärkeä. Haluamme varmistaa, että alueen toimijat saavat osaavia tekijöitä ja uusinta tutkittua tietoa koulutettujen asiantuntijoiden välityksellä, Turun yliopiston rehtori Jukka Kola sanoo.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 20.04.2022 | Muokattu 20.04.2022