Suomen Kulttuurirahastolta yli 1,6 miljoonaa euroa Turun yliopiston tutkimuksiin

14.02.2020

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt yhteensä 24 miljoonan euron edestä apurahoja tieteeseen ja taiteeseen. Yksi suurimmista apurahoista myönnettiin Turun yliopiston tutkimukseen.

Suomen Kulttuurirahasto on julkaissut viime lokakuun hakukierrokselta valitut apurahansaajat. Turun yliopistosta apurahan saa 61 tutkijaa. Yhden suurimmista apurahoista, 200 000 euroa, saa filosofian tohtori Kari Kurppa ja hänen työryhmänsä tutkimukseen, joka käsittelee syövän täsmälääkehoitojen jälkeistä jäännöstautia.

Kurppa palasi viime syksynä post doc -tutkijakaudeltaan Dana-Farber Cancer Institutesta, Harvard Medical Schoolista Yhdysvaltain Bostonista. Siellä hän tutki hoitojen jälkeistä jäännöstautia keuhkosyövän kontekstissa professori Pasi Jänteen tutkimusryhmässä.

Kari Kurppa

Nyt Kurpan tavoitteena on jatkaa syövän lääkehoitojen jälkeisen jäännöstaudin tutkimusta Turun yliopistossa. Hän kertoo, että apurahalla on ratkaiseva merkitys oman tutkimusryhmän perustamiselle. Se mahdollistaa ensimmäisten tohtorikoulutettavien rekrytoimisen tutkimusryhmään.

– Kolmivuotinen apuraha tuo vakautta tutkimusryhmän ensiaskeleisiin, mikä mahdollistaa keskittymisen olennaisimpaan, eli laadukkaan tutkimuksen tekemiseen, Kurppa sanoo.

– Olen erittäin kiitollinen Suomen Kulttuurirahastolle heidän tuestaan. Oma tutkimusryhmä on kauan ollut haaveenani, ja myönnetty rahoitus konkretisoi nämä haaveet. En malta odottaa, että pääsen yhdessä tohtorikoulutettavien kanssa äärettömän mielenkiintoisten tutkimuskysymysten pariin!

Kaiken kaikkiaan Turun yliopiston tutkimuksiin jaetaan 61 apurahaa yhteensä 1 635 000 eurolla. Apurahat jaetaan Suomen Kulttuurirahaston vuosijuhlassa 27.2.

Monivuotisten apurahojen osuus tuplaantui aiemmasta

Monivuotisia apurahoja myönnetään tänä vuonna ennätysmäärä: yhteensä 72, lähes 3,4 miljoonan euron arvosta. Kaksivuotisia apurahoja on 34, kolmivuotisia 21 ja nelivuotisia 17. Kokovuotisia työskentelyapurahoja jaetaan yhteensä 439.

Kulttuurirahasto myönsi myös miljoonan euron lisärahoituksen tulevaisuuden energiamarkkinoita ja teknologian murrosta käsitteleviin tutkimuksiin. Lisäksi rahasto myönsi 40 tohtorikoulutettavan yhteisrahoitus -apurahaa, jossa apurahan voi yhdistää palkalliseen työsuhteeseen yliopiston tai muun tutkimuslaitoksen kanssa.

Tieteen osuus jaetuista apurahoista on 53 prosenttia ja taiteen 47 prosenttia. Tieteen apurahoissa väitöskirjatyön osuus on 31 prosenttia, tutkimuksen 11 prosenttia ja post doc -tutkimuksen 9 prosenttia.

Kulttuurirahasto sai yhteensä 8800 hakemusta, mikä on 500 enemmän kuin edellisenä vuonna. Tieteen osalta hakijamäärä oli noin 3600, mikä on lähes neljäsataa enemmän kuin viime hakukerralla.

> Kaikki Turun yliopiston apurahansaajat (pdf)

> Kaikki apurahansaajat

Luotu 14.02.2020 | Muokattu 14.02.2020