SuomiAreenassa haastetaan miettimään jatkuvaa oppimista

27.06.2019

Tulevaisuuden työelämää ja sen edellyttämiä taitoja ruoditaan SuomiAreenassa Turun yliopiston, Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen ja Kansalaisopistojen liiton yhteisessä paneelikeskustelussa Ainako mun pitää oppia?. Keskustelu käydään Kauppakeskus Puuvillan lavalla keskiviikkona 17.7. kello 13.00 alkaen.

Porissa vietettävän yhteiskunnallisen keskustelutapahtuman SuomiAreenan tämänvuotisena teemoina ovat tulevaisuuden osaaminen ja innovaatiot. Turun yliopisto lähestyy teemaa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) ja Kansalaisopistojen liiton (KoL) kanssa kattaen ihmisen elämänkaaren pikkulapsesta pitkälle vanhuuteen.

Keskustelemassa ovat Turun yliopiston tulevaisuudentutkimuksen professori Markku Wilenius, Kansalaisopistojen liiton puheenjohtaja ja Vaasa-opiston rehtori Sannasirkku Autio, erityisesti varhaiskasvatukseen perehtynyt Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen arviointiasiantuntija Janniina Vlasov, eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Paula Risikko ja Sitran Elinikäisen oppimisen tahtototila -työryhmään osallistunut Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä. Keskustelun juontaa Turun yliopiston hallituksen jäsen, Demos Helsingin asiantuntija Tuuli Kaskinen.

Ydinkysymyksinä ovat, miten työelämä muuttuu ja miten me pysymme muutoksen kyydissä? Samalla kysytään, miten koulutuksen on uudistuttava, jotta se vastaa paremmin tulevaisuuden tarpeisiin. Ratkaisu ei ole yhden toimijan käsissä, ja keskustelu osoittaa, että asioita on uskallettava katsoa yllättävinkin kokoonpanoin. Yliopiston, Karvin ja KoLin yhdessä toteuttamassa keskustelussa teemaa lähestystään niin varhaiskasvatuksen, yliopistokoulutuksen, kansalaisopistojen kuin työelämän näkökulmasta.

Tulevaisuudessa vaadittavien tieto- ja taitovaatimusten rinnalla keskustelussa on se, miten suhteemme ja asenteemme työntekoon muuttuu.

– Työelämässä hierarkiat laskevat. Kun esimiehet eivät enää yksiselitteisesti määritä tehtäviä, se lisää  työn vaativuutta ja muuttaa työn luonnetta. Organisaatiot rakennetaan tulevaisuudessa yhä enemmän siten, että siellä luodaan edellytykset luovuuden täysimääräiselle hyödyntämiselle – joka onnistuu parhaiten tiimeissä – ,  uuden oppimiselle – joka onnistuu parhaiten luomalla oikeat kommunikaatiokanavat– sekä vaikuttamiselle – jolloin päätöksentekoa hajautetaan siten, että paras asiantuntijuus tekee päätöksen, Markku Wilenius kertoo esimakuna tulevasta keskustelusta.

Oman mausteensa keskusteluun tuo Turun yliopiston Pori Laboratory of Playn tutkimuspäällikkö  Katriina Heljakka, joka avaa ajatusta lelupohjaisesta ja leikillisestä oppimisesta ja siitä, miten ne voivat auttaa niin lapsia kuin aikuisiakin oppimaan uutta.

>> SuomiAreena

Luotu 27.06.2019 | Muokattu 27.06.2019