Teknologian murros tarkastelussa oikeustieteellisen tiedekunnan juhlaseminaarissa

25.03.2019

Oikeustieteellisen tiedekunnan perinteistä Tiedekunnan Päivää juhlittiin jo kahdeksattatoista kertaa. Teknologian murros ja oikeus -teemalla perjantaina 22.3. Calonialla järjestetty seminaari keräsi paikalle runsaasti alumneja eri vuosikymmeniltä.

Anne Kumpula

Oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani, professori Anne Kumpula puhui seminaarissa.

Tiedekunnan dekaani, professori Anne Kumpula kertoi tervetuliaispuheessaan oikeustieteellisen tiedekunnan kuulumisia. Yksi viime aikojen merkittävistä hankkeista on ollut tiedekunnan tutkimuksen neljän painopistealueen määrittäminen. Painopistealueita ovat esimerkiksi muuttuva taloudellinen sääntely sekä oikeus, tieto ja teknologia.

– Tiedekunnan tutkimuksen painopistealueilla ei ole merkitystä yksinomaan tutkimuksen suuntaamisen kannalta. Ne määrittelevät myös sitä, mitä me opetamme ja millaisia juristeja me tulevaisuuden työelämään tuotamme. Kyse on tiedekunnan oman profiilin vahvistamisesta, Kumpula totesi.

Uusien painopistealueiden on tarkoitus vastata tiedekunnan vahvuuksia, mutta myös yhdistää tutkimusta yli oppiainerajojen. Tekoälyn murros edellyttääkin Kumpulan mukaan monitieteellisyyttä.

Teknologian murros tuo haasteita oikeusjärjestelmälle

Professori Tuomas Mylly ja apulaisprofessori Mika Viljanen luennoivat seminaarissa tekoälyn ja oikeuden välisestä suhteesta sekä tekoälyyn liittyvistä haasteista.

– Uusiin kysymyksiin on kehitettävä kokonaan uusia ratkaisuja, Viljanen arvioi.

Tekoälyyn liittyviä oikeudellisia ongelmia ovat puhujien mukaan esimerkiksi tekoälyn päätöksentekoprosessin ymmärtämisen haastavuus, erilaiset vastuukysymykset sekä nykyisen oikeusjärjestelmän soveltuvuus tekoälyn luomiin haasteisiin.

Esimerkiksi vastuu- ja tekijänoikeuskysymykset voivat Myllyn mukaan olla tekoälyyn liittyviä tulevaisuuden haasteita. Tekoälyllä toimivan auton onnettomuudet tai algoritmien avulla kehitetyt musiikkikappaleet aiheuttavat uudenlaisia tilanteita oikeusjärjestelmälle.

Seminaarissa puhunut Riikka Rosendahl Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoi digiajan muuttuvasta kuluttajaoikeudesta ja teknologian murroksesta viranomaisen näkökulmasta. Rosendahl piti hyvänä eettistä keskustelua tekoälyn ympärillä.

– Tilanteessa, jossa tekoäly on jo käytössä pitäisi kohta siirtyä keskustelemaan myös vastuusta, Rosendahl arvioi.

Lisäksi tilaisuudessa puhuivat tiedekunnan alumnit Ella Mikkola Bird & Bird -asianajotoimistosta sekä Sakari Salonen asianajotoimisto Castrén & Snellmanilta sekä oikeustieteellisen alumniyhdistyksen, Senilex ry:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Korttila.

Oikeustieteellinen tiedekunta ja alumniyhdistys Senilex ry järjestivät kahdeksannentoista Tiedekunnan Päivän yhteistyössä. Tapahtuman yhteydessä järjestettiin myös viiden eri vuosikurssin tapaamiset.

Teksti ja kuva: Mikko Järvi

Luotu 25.03.2019 | Muokattu 25.03.2019