Teknologiateollisuudelta lahjoitus Turun yliopistolle

12.04.2022

Teknologiateollisuus ry lahjoittaa suomalaisille tekniikan yliopistoille yhteensä neljä miljoonaa euroa. Lahjoituksen saa yhdeksän yliopistoa.

Turun yliopistolle Teknologiateollisuus ry lahjoittaa 200 000 euroa. Lahjoituksella Teknologiateollisuus osallistuu yliopistojen varainhankintakampanjaan, jossa valtio pääomittaa yliopistoja niiden 30.6.2022 mennessä keräämien lahjoitusten perusteella.

– Nyt jos koskaan on koulutuksen laatuun ja tutkimukseen investoimisen aika. Osaajapula on haitannut jo pitkään yritysten kestävää kasvua, ja maailmanpolitiikan muuttuneen tilanteen vuoksi vihreän siirtymän sekä siihen liittyvän uuden osaamisen tarve on aiempaakin kriittisempää. Meidän on koko kansakuntana vahvistettava omia kyvykkyyksiämme, ja teknologinen osaaminen ja edelläkävijyys on Suomi-talon peruskivi, sanoo Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle.

Turun yliopisto ottaa lahjoituksen ilolla vastaan.

– Ilman tieteellistä tutkimusta, tutkimustuloksia, huippuasiantuntijoita ja osaajia emme voi olla edelläkävijöitä suuriin kysymyksiin vastaamisessa tai globaalin, kansallisen ja alueellisen hyvinvoinnin lisäämisessä. Me rakennamme kestävää tulevaisuutta monitieteisellä tutkimuksella, koulutuksella ja yhteistyöllä. Tähän tarvitsemme kumppaneita ja tukea, rehtori Jukka Kola sanoo.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 12.04.2022 | Muokattu 12.04.2022