Terveystaloustieteen tutkimushankkeelle Yrjö Jahnssonin säätiön suurapuraha

17.12.2014

Professori Petri Böckermanin johtamassa tutkimushankkeessa arvioidaan terveydenhuoltoteknologian hyötyjä eri näkökulmista.

​Yrjö Jahnssonin säätiö on myöntänyt terveystaloustieteen professori Petri Böckermanin johtamalle tutkimusryhmälle 160 000 euron apurahan terveydenhuollon tieto- ja informaatiojärjestelmien hyödyntämistä ja hyötyjä selvittävään hankkeeseen.

Hankkeen ensi vaiheessa tutkitaan sähköisten reseptien käytön yleisyyttä ja käytössä esiintyvää vaihtelua alueiden, potilaiden, lääkäreiden ja lääkeryhmien välillä. Toisena tavoitteena on tutkia sähköisten reseptien vaikutuksia reseptilääkkeiden määräämiseen, lääkehoidon laatuun, lääkkeiden potentiaaliseen väärinkäyttöön ja potilaiden terveyteen.

Tutkimuksessa hyödynnetään mikroekonometrisia menetelmiä, sähköisten reseptien vaiheittaista käyttöönottoa eri terveydenhuollon toimintayksiköissä ja kunnissa sekä rekisteriaineistoa lääkemääräyksistä ja potilaiden terveystulemista vuosilta 2007‒2014.

Turun yliopiston taloustieteen professori Petri Böckermanin lisäksi tutkimusryhmään kuuluvat

Mika Kortelainen, johtava ekonomisti, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus,
Tanja Saxell, erikoistutkija, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus,
Timo T. Seppälä, tutkimuspäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja
Liisa Väisänen, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu.

Yrjö Jahnssonin säätiö tukee suomalaista kansantaloustieteellistä, lääketieteellistä ja terveystaloustieteellistä tutkimusta sekä suomenkielisiä oppi- ja tutkimuslaitoksia.

Lisää aiheesta:

>>Yrjö Jahnssonin säätiön verkkosivut