Tietojenkäsittelytieteen opetuksesta apua tulevaisuuden ymmärtämiseen

06.03.2019

Tietojenkäsittelytieteen opetuksesta on merkittävää hyötyä kaikilla koulutusasteilla ja sen opetus antaa työkaluja maailman ymmärtämiseen ja siihen vaikuttamiseen. Informaatioteknologian ja koulutuksen professori, Juraj Hromkovic luennoi 4.3. Turun yliopistolla.

Professori Juraj Hromkovic teknillisestä ETH Zürich -yliopistosta luennoi maanantaina 4.3. Turun yliopistolla tietojenkäsittelytieteen opettamisesta osana tiedettä, matematiikkaa ja humanistisia aineita. Hromkovic on kirjoittanut viime vuosina lukuisia teoksia informatiikan opettamisesta sekä alan oppikirjoja. Hromkovic pureutui luennolla opetuksen lisäksi myös tietojenkäsittelytieteen taustaan ja määritelmään.

– Tietojenkäsittelytieteessä ei ole kyse pelkästään maailman kehityksen ymmärtämisestä ja ohjaamisesta, vaan myös sen edistämisestä, Hromkovic totesi luennolla.

Tietojenkäsittelytieteen historia juontaa Hromkovicin mukaan aina tuhansien vuosien takaiseen Mesopotamiaan, jossa ensimmäinen big-data -kriisi oli yhtenä syynä aakkosten kehittymiseen. Suuren tietomäärän hallitsemiseen tarvittiin toimiva kirjoitusjärjestelmä.  Tietojenkäsittelytiedettä voikin pitää yhtä vanhana tieteenalana kuin tiedettä tai sivilisaatiota ylipäänsä.

Toteutuksen onnistuminen keskeistä tietojenkäsittelytieteen opettamisessa

Hromkovic pitää tietojenkäsittelytieteen opetuksen tavoitteina muun muassa maailman kehityksen ymmärtämistä ja siihen vaikuttamista. Hromkovic näkee tietojenkäsittelytieteen tarpeellisena myös työelämän kannalta. Ilman tietojenkäsittelytieteessä opetettavia taitoja lapset takeltelevat tulevaisuuden työelämässä ammatteihin liittyvän automatisaation lisääntyessä.

Keskeistä opetuksen onnistumisessa on kuitenkin sen toteuttamistapa. Hromkovicin mukaan opetuksen tulee olla käytännönläheistä ja se tulee suhteuttaa opiskelijoiden lähtötasoon. Esimerkiksi nuorten opetuksessa on mahdollista hyödyntää robotiikkaa opetuskeinona. Kysymyksen alan tähänastisten opetuskokeilujen onnistumisesta alemmilla koulutusasteilla Hromkovic näki kaksijakoisesti.

– Tietojenkäsittelytiede on koettu paikoin yhdeksi puuduttavimmista aineista, jota sekä oppilaat että opettajat ovat inhonneet, Hromkovic totesi naureskellen ja jatkoi:
– Tietojenkäsittelytieteen opettaminen on kuitenkin todella houkuttelevaa. Jos opettamisen organisoi oikein, siitä tulee menestys.

Teksti ja kuva: Mikko Järvi

Luotu 06.03.2019 | Muokattu 06.03.2019