Turkulaiset tiedeyhteisöt käynnistävät yhteistyön Skolkovon teknologiakeskittymän kanssa

26.06.2013

Suomen ja Venäjän presidenttien tapaamisen yhteydessä 25.6. sovittiin turkulaisten yliopistojen ja Turku Science Park Oy:n yhteistyöstä Moskovan kupeeseen nousevan Skolkovon tiede- ja teknologiakeskittymän kanssa.

​Sopimuksen allekirjoittivat tiistaina 25.6. Turun Forum Marinumissa Turku Science Parkin toimitusjohtaja Rikumatti Levomäki (kuv.vas.), Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, Skolkovo-säätiön johtaja Victor Vekselberg ja Åbo Akademin rehtori Jorma Mattinen. Kuvassa takana kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

​Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turku Science Park Oy sekä Skolkovon aluetta hallinnoiva Skolkovo-säätiö allekirjoittivat asiaa koskevan sopimuksen

Sopimuksen tavoitteena on edistää muun muassa tieteellisten tutkimustulosten kaupallistamista. Päämääränä on myös luoda Suomen ja Venäjän yhteinen startup-yhteisö ja uusia rahoitusvälineitä, sekä vauhdittaa sopimuskumppaneiden yhteistyötä näiden tähdätessä toistensa, Euroopan ja maailman markkinoille.

– Turun yliopistolle tämä merkitsee mahdollisuuksia laventaa hyvin virinnyttä tutkimusyhteistyötä useiden venäläisten tutkimusorganisaatioiden kanssa. Erityisen mielenkiintoiseksi tämän tekee mahdollisuus, että se voidaan tehdä yhteistyössä myös muiden eurooppalaisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen toteaa.

Alkava yhteistyö koskee erityisesti Turulle tärkeitä life science- ja ict-aloja. Life science -alalla yhteistyö painottuu biomateriaaleihin, diagnostiikkaan, personoituun lääkehoitoon ja biomarkkereihin.

Lääkekehityksessä keskitytään mm. tulehdussairauksiin, keskushermoston sairauksiin, sydänsairauksiin ja endokrinologiaan.

Ict-sektorin yhteistyöalueita ovat hyvinvointiteknologia, sähköiset opetusmateriaalit, tietoturva, kuvantaminen ja tiedon jalostaminen data-analyysein.

Turun vahva osaaminen tunnetaan

Terveydenhuollon ja lääkealan modernisointi on Venäjällä nostettu lähivuosien tärkeimpien toimenpiteiden listalle. Venäjän Pharma 2020 -ohjelmassa maa on asettanut tavoitteekseen nostaa omavaraisuusasteensa lääkkeissä ja lääkinnällisissä laitteissa nopeassa tahdissa 20 prosentista 50 prosenttiin. Tämä avaa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia myös turkulaisille yliopistoille sekä Turun seudulla toimiville lääkekehitysyhtiöille.

Terveydenhuollon tarpeet korostuvat myös ict-puolella.

– Venäläisiä kiinnostaa hyvinvointiteknologian käyttö terveydenhuollon laadun kehittämisessä. eHealth- ja mHealth ovat myös heille tärkeä tulevaisuuden suunta. Heidän kiinnostuksensa yhteistyötä kohtaan kertoo, että Turussa pitkään jatkunut työ lääkekehityksen, diagnostiikan ja hyvinvointiteknologian parissa tunnetaan jo maamme rajojen ulkopuolellakin, sanoo Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja Rikumatti Levomäki.

Skolkovo Foundation on Venäjän hallituksen syyskuussa 2010 perustama säätiö, jonka tehtävänä on vauhdittaa Venäjän siirtymistä innovaatiovetoiseen talouteen.

TK
Kuva: Turun kaupunki