Turkulaisopiskelijoiden JA Start Up -ohjelmassa perustamat yritykset jälleen Suomen parhaita

12.05.2014

Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu järjestävät yhteistyössä turkulaisille korkeakouluopiskelijoille lukuvuoden mittaisen yrittäjyyskurssin osana valtakunnallista JA Start Up -ohjelmaa. Tänä vuonna kurssilla syntynyt Blokut NY valittiin Suomen vuoden parhaaksi korkea-asteen yritykseksi.

​Nuori Yrittäjyys ry:n korkeakouluille suunnatun JA Start Up -ohjelman parhaat yritykset valittiin torstaina 9.5.2014 Helsingissä. Tämän vuoden parhaaksi korkea-asteen yritykseksi valittiin turkulainen Blokut NY, jonka liikeideana on paikallinen blogiportaali kaduilla.fi. Anni Kostiaisen (Turun AMK), Mirjami Asikaisen (Humak) ja Hanna Eklundin (Humak) tiimi vakuutti tuomariston energiallaan ja selkeillä tulevaisuudensuunnitelmillaan. Blokut NY pääsee edustamaan Suomea JA Start Up -ohjelman EM-finaaliin 2.‒4. heinäkuuta Amsterdamiin Hollantiin.

Hyundain sponsoroimalla Brilliant Young Entrepreneur -palkinnolla ja 15 000 euron kehittämisrahalla palkittiin helsinkiläisten opiskelijoiden MOBILE.QUEUE YE., mobiilisovellus, joka mahdollistaa etäjonottamisen eri yritysten palvelupisteisiin. Internet-sivut:

Finaalin kolmas palkinto myönnettiin Henrik Skogströmin (Turun yliopiston kauppakorkeakoulu) ja Niko Vähäsarjan (Humak) Näyttämö NY:lle parhaasta yritysesittelystä. Heidän yritysideanaan on elävöittää näivettyneitä kaupunkeja yhdistämällä pop-up-kaupat ja kaupunkilaisten toiveet.

Kurssi haastaa opiskelijoita ja vetäjiä

JA Start Up -ohjelmassa korkeakouluopiskelijat luovat yritystoimintaa, jota johdetaan yhden lukukauden ajan. Ohjelmassa opiskelijat perustavat yrityksen lukuvuoden ajaksi.

Parhaimmillaan JA Start Up -ohjelma on ympäristö luovuudelle ja innovaatioille ja mahdollistaa oman idean kokeilemisen käytännössä. Ohjelmassa opiskelijat voivat harjoittaa työelämätaitoja ja saavat realistisen kuvan siitä, millaista on työskennellä missä tahansa organisaatiossa.

– Tällä kurssilla korkeakouluopiskelijat oppivat yrittäjyyttä käytännössä. Ideoinnissa ja liikeidean testaamisessa opiskelijat haastavat itseään ja kurssin vetäjiä, toteaa yksi kurssin vetäjistä, tutkija Tommi Pukkinen yrittäjyyden aineestaTurun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

JA Start Up -ohjelmaan osallistuu korkeakouluopiskelijoita ympäri Suomen. Pukkinen ja kurssin toinen vetäjä, kollegiumtutkija Pekka Stenholm Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta kertovat, että Turku erottautuu muista alueista sillä, että JA Start Up -ohjelma järjestetään Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Humanististen ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Lisäksi Turun yliopisto on ainoa suomalainen tiedekorkeakoulu, josta osallistuu opiskelijoita JA Start Up -ohjelmaan.

– Yhteistyö on edistänyt poikkitieteellisten tiimien muodostamista, ja se on varmasti edistänyt sitä, että turkulaisopiskelijat voittivat finaalin nyt jo kahdeksatta kertaa peräkkäin, iloitsee Pekka Stenholm.

JA Start Up -ohjelman turkulaisia menestystarinoita aiemmilta vuosilta ovat muun muassa Saana ja Olli, Virkkuukoukussa, NaNi Design ja Julja.

Teksti: Pekka Stenholm
Kuva: Nuori Yrittäjyys ry