Turun ensimmäiset Tieteen päivät 18.–19.10. tarjoaa yli 50 tapahtumaa kaikenikäisille

03.10.2013

Maksuttomissa tapahtumissa voi kuulla, nähdä, haistaa, maistaa ja kokea tiedettä ja sen saavutuksia.

Turun ensimmäinen Science Slam koettiin toukokuussa, kun Abdi Muleta ja toistakymmentä tohtorikoululaista antoi näytteensä keskieurooppalaisesta esitystavasta. Tieteen päivien aikana Science Slam siirtyy kaupungille. Tapahtumapaikkana perjantaina 18.10. on Kåren.

Lokakuu on Turussa todellinen tiedekuu. Tiedemessuilla vieraili reilut 22 000 kävijää, ja seuraava tapahtuma on jo ovella.

Turun yliopiston ja Åbo Akademin  järjestämät Turun historian ensimmäiset Tieteen päivät. 18.–19.10 on helppo tiivistää luvuiksi: kaksi päivää, lähes 40 tutkijan puheenvuorot, kahdeksan toiminnallista esittelypistettä, kuusi avoimien ovien kohdetta, neljä historiaan pureutuvaa yhteistä kävelyretkeä kampusalueilla, puolenkymmentä Science Slam –esitystä, kymmenittäin tutkijoita tarjolla keskustelukumppaneiksi.

Päivän teemana on Anna tieteen yllättää, ja ajatus kantaa läpi tapahtuman. Esimerkiksi tapahtumapaikat eivät ole yliopistolla vaan kaupungin ytimessä: Hansatorilla, kaupunginkirjastossa ja Kårenilla, lauantaina myös kampusalueen reunalla Akatemiatalolla.

Tapahtumissa esiintyy tunnettuja tutkijoita kuten professorit Esko Valtaoja ja Alf Rehn, mutta myös tieteentekijöiden hyvin tuntemat, mutta suurelle yleisölle vielä vieraammat, taitavasti tieteestä arkikielellä puhuvat tutkijat kuten hoitotieteilijä Riitta Suhonen ja Turun yliopiston eläinmuseon museonhoitaja Ilari E. Sääksjärvi.
Päivät aloittaa professorien Riitta Suhonen, Jarna Heinonen ja Alf Rehn sekä yliopistonlehtori Linnéa Henrikssonin keskustelu aiheesta Ikkäntymine – ei sunkka see mikkä onkelma ol (pe 18.10. klo 12-13 Hansa).

Päivät päättää professori Veikko Launiksen, dosentti Terho Heikkisen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkärin Hanna Nohynekin keskustelu: Ohjaako rokotuksia tieto vai tunne (la 19.10. klo 14-15, kaupunginkirjasto).

Tarjolla elämyksiä

Tieteen päivät haastavat kuulon lisäksi muutkin aistit. Tieteen toriksi muuttuvalla Hansatorilla kävijöille on tarjolla aistirata, mahdollisuus silittää mammutin poskihammasta sekä kokeilla kalligrafiaan.

Kirjastoon tuodussa planetaariossa tähtitieteilijä esittelee Turun tähtitaivaan, perjantaina Fysiikkashow antaa haastetta kaikille aisteille, lauantaina aulassa voi kertoa tutkijoille näkemyksiään kouluruokailusta.

Perjantai-iltana Kårenilla eläydytään uudenlaiseen tapaan tuoda tiedettä esille. Science Slam -esiintyjät kertovat kymmenessä minuutissa mahdollisimman mukaansatempaavasti tutkimuksestaan tai tieteestä. Lämmittelijänä on UTU Debating Clubin väittelynäytös, joka pohjustaa seuraavassa viikonvaihteessa Turussa järjestettävää. Pohjoismaiden ensimmäistä suurta akateemista väittelykilpailua.

Lauantaina kirjastossa on tutkijoita lainattavissa keskustelukumppaniksi. Turun Suomalainen Yliopistoseura tarjoaa peruskorjaukseen valmistautuvalta Akatemiatalon juhlasalin esittelyn sekä kaksi luentoa: toinen puretusta Turusta, toinen jo vuosisatoja jatkuneesta turkulaisesta tutkimusmatkailusta.

Teksti: Erja Hyytiäinen
 Kuvat: Hanna Oksanen