Turun kansainvälisen koulun sijoittamiselle etsitään vaihtoehtoja

10.11.2020

Turun kaupunginhallitus on päättänyt keskeyttää Sirkkalan kasarmille suunnitellun kansainvälisen koulun hankinnan odotettua kalliimpana kaupungin tämänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa. Kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina 9.11. kokouksessaan.

Turun kansainväliselle koululle on etsitty Turusta uusia tiloja, koska koulun oppilasmäärän odotetaan kasvavan nykyistä 230 oppilaasta 450 oppilaaseen. Tämä määrä ei mahdu nykyisiin tiloihin Varissuolla. Tavoitteena on ollut, että uusien tilojen pitäisi olla hyvien kulkuyhteyksien varrella, koska oppilaat tulevat eri puolilta Turkua ja lähikunnista.

–  Turun kaupungin strategian mukaisesti kansainvälistyminen on keskeinen painopistealue. Turun kansainvälinen koulu on kaupungille hyvin tärkeä ja kaupungilla on vahva tahtotila oppilasmäärän kasvattamiseen sekä koulun tulevaisuuden tarpeita vastaavan toimitilan löytämiseen. Yhteistyö yliopiston kanssa on sujunut hyvin ja toivon, että tätä yhteistyötä on mahdollista hyödyntää jatkossakin. Tällä hetkellä etsimme koulun kannalta toimivinta ja kustannustehokkainta ratkaisua, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

Yksi mahdollinen paikka kansainväliselle koululle Itäharjun tulevan monitoimitalon yhteydessä. Turun kaupunki on aloittanut monitoimitalon toteuttamisen aikaistuksen. Turun sivistystoimialan johtaja Timo Jalosen arvion mukaan kansainvälinen koulu voisi aloittaa toimintansa uusissa tiloissa vuonna 2024.

– Yliopiston tavoitteena on jatkaa yhteistyötä ja suunnittelua kaupungin kanssa, jotta kansainväliselle koululle voidaan taata laadukkaat ja toimivat puitteet mahdollisimman saavutettavalla sijainnilla, Turun yliopiston rehtori Jukka Kola sanoo.

Turun kansainvälinen koulu sijaitsee tällä hetkellä Varissuolla kahdessa eri osoitteessa. Alakoulu toimii pääasiassa Varissuon nuorisotalon tiloissa osoitteessa Kraatarinkatu 4. Alakoulun aineopetukset, yläkoulu ja lukio toimivat Turun normaalikoulussa osoitteessa Annikanpolku 9. Varissuon nuorisotalo sijaitsee Normaalikoulun viereisellä tontilla.

Kansainvälisen koulun opetuksen tuottamisesta ja järjestämisestä vastaa Turun yliopisto.

– Turun kansainvälisen koulun toiminta ja opetus jatkuvat toistaiseksi normaalisti nykyisissä tiloissa, Turun normaalikoulun johtava rehtori Vesa Valkila sanoo.

Kansainvälisen koulun hankinnasta järjestettiin julkinen tarjouskilpailu, johon tuli määräaikaan elokuun loppuun mennessä kaksi hakemusta: toinen keskeytettiin soveltuvuusvaatimusten puuttumisen takia ja hankintamenettelyä jatkettiin mukautettuna neuvottelumenettelynä Turun yliopiston kanssa. Suomen Yliopistokiinteistöt (SYK) osallistua neuvotteluun yliopistojen vuokranantajana.

Hankinnan kohteena olivat kansainvälisen koulun koulutuspalvelun, esiopetuksen, esiopetusta tukevan varhaiskasvatuksen, aamu- ja iltapäiväkerhon palvelu tiloineen.

Turun yliopisto ja SYK esittivät Turun kansainvälisen koulun sijoittamista Sirkkalan entiseen kasarmialueeseen osoitteeseen Kaivokatu 12. Kyseiset kasarmirakennukset ovat SYK:n omistuksessa ja tyhjenevät yliopiston muiden tilahankkeiden myötä. Kasarmirakennukset mahdollistaisivat peruskorjauksen ja laajennuksen jälkeen kansainvälisen koulun koulutoiminnan, esiopetuksen sekä muut toimintaan liittyvät palvelut.

Lisätiedot:

Sivistystoimialan johtaja Timo Jalonen, Turun kaupunki, p. 050 432 3646