Turun yliopisto mukana Drone Tournament 2019 -hackathonin voittaneessa joukkueessa

06.09.2019

Molekulaarisen kasvibiologian projektitutkija Tinja Pitkämäki osallistui Avoin Field -tiiminsä kanssa Helsingissä 2.–5.9.2019 järjestettyyn Drone Tournament 2019 -hackathoniin, jossa ratkottiin droonien käyttöön liittyviä haasteita. Avoin Field -joukkue palkittiin tapahtuman pääpalkinnolla.

Tinja Pitkämäki osallistui hackathoniin Turun yliopiston edustajana ja voitti tiiminsä kanssa Count the grass -nimisen haasteen, jossa oli tehtävänä muun muassa arvioida nurmipellon sadon määrä droonin avulla. Pitkämäen joukkue valittiin myös koko tapahtuman pääpalkinnon voittajaksi ja palkinnoksi he saivat DJI Mavic Pro droonin.

– Päätös osallistumisesta syntyi viime hekellä. Näin kilpailussa mahdollisuuden testata omaa osaamista ja luoda kontakteja. Tehtävä sujui tiimimme osalta suunnitellusti, mutta voitto tuli silti yllätyksenä. Heittäytyminen kannatti, Pitkämäki sanoo.

Pitkämäki toimi joukkueen ilmakuvaajana. Tiimin muut jäsenet Otso Valta ja Elias Kunnas edustivat kestäviä digitaalisia ratkaisuja tarjoavaa Avoin-yhdistystä.

Avoin Field -joukkueen voittamassa haasteessa heidän tuli arvioida seitsemän hehtaarin rehunurmea kasvavan pellon sadon määrä, esittää lohkon sisäinen vaihtelu ja raportoida tulokset viljelijälle hyödyllisessä muodossa. Haasteen olivat kehittäneet Maanmittauslaitos ja Luke.

– Bonustehtävään valmistelimme oman drooniin kiinnitettävän lisäosan, jonka avulla pelloille voidaan pipetoida torjunta-ainetta tai lannoitetta erittäin täsmällisesti – 2,5 ml kerrallaan, Pitkämäki kertoo.

Tinja Pitkämäki

Kuva: Otso Valta