Turun yliopistolle satavuotisjuhlaraha – suunnittelukilpailu käynnissä elokuun loppuun

14.06.2019

Valtiovarainministeriön asettama juhlarahalautakunta järjestää suunnittelukilpailun Yliopistot ja yhteiskunta – Turun yliopisto 100 vuotta -juhlarahan taiteellisen suunnittelun toteutuksesta. Aiheesta lyödään nimellisarvoltaan 100 euron kultainen juhlaraha. Suunnittelukilpailuun voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat henkilöt ja ulkomailla asuvat Suomen kansalaiset.

Valtiovarainministeriön asettama juhlarahalautakunta on käynnistänyt suunnittelukilpailun Turun yliopiston satavuotisjuhlarahan taiteellisesta toteutuksesta. Yliopistot ja yhteiskunta – Turun yliopisto 100 vuotta -juhlarahan suunnittelukilpailun osallistujilta toivotaan taiteellista, aiheen- ja ajanmukaista sekä toteutuskelpoista kilpailuehdotusta. Suomessa on lyöty juhlarahoja vuodesta 1951 lähtien.

– Juhlarahat välittävät suomalaiselle yhteiskunnalle ja valtiolle tärkeitä arvoja. Valtiovarainministeriön Turun yliopistolle suoma huomionosoitus on suuri kunnia ja kertoo yliopiston valtavasta merkityksestä suomalaisen yhteiskunnan rakentajana, sanoo vararehtori Riitta Pyykkö, joka on Turun yliopiston 100-vuotisjuhlavuotta valmistelevan ohjausryhmän puheenjohtaja.

Turun yliopisto on maailman ensimmäinen suomenkielinen yliopisto ja se syntyi maailmanhistoriallisestikin hyvin poikkeuksellisella tavalla, kansalaiskeräyksen tuottamilla varoilla. Turun yliopiston merkitys koko kansakunnan rakentamisprosessissa korostui varsinkin perustamisvaiheessa. Yliopistosta tuli eräänlainen kansallisen uudistumisen symboli. Vasta itsenäistynyt, varsin köyhä kansakunta uskoi tieteeseen ja sivistykseen.

Kilpailun pääpalkinto on 8 000 euroa ja se myönnetään toteuttavan juhlarahan suunnittelijalle. Toiseksi tulleelle myönnetään 3 000 euron suuruinen palkinto ja kilpailussa kolmanneksi sijoittuneelle 2 000 euroa. Kilpailuaika päättyy perjantaina 30.8.2019 klo 18. Kilpailukutsu on julkaistu Suomen Taiteilijaseuran sivuilla.

Luotu 14.06.2019 | Muokattu 26.02.2020