Turun yliopiston innovatiivinen tutkimusympäristö Flavoria® selvitti tiensä PRO-finaaliin

02.12.2019

Turun yliopiston kehittämä Flavoria®-tutkimusalusta on selvittänyt tiensä arvostetun PRO-kilpailun finaaliin. Uraauurtava ravintolakonsepti tuottaa tutkimustietoa eri alojen hyödynnettäväksi.

Turussa Medisiina D:ssä sijaitsevan Flavoria®-tutkimusravintola on selvittänyt tiensä hotelli-, ravintola- ja catering-alan (horeca) arvostetun PRO2020-kilpailun finaaliin. Tiedettä, vastuullisuutta ja käyttäjälähtöisyyttä yhdistelevän Flavorian® älykäs ruokalinjasto ja moniaistisen kokemisen tutkimuslaboratorio Aistikattila® ovat yksi kolmesta finalistista innovaatioiden sarjassa.

Turun yliopiston tosielämän tutkimuslaboratorio Flavoria® lanseerattiin viime keväänä. Flavoria® toimii Sodexon lounasravintolassa, jossa yliopisto kerää dataa kuluttajien ruokailutottumuksista. Konseptin ytimessä on Flavoria®-ruokalinjasto, joka punnitsee tarjottimelle kerätyn annoksen ja laskee sen sisältämät ravintoarvot ja lopuksi kuluttajan jättämän biojätteen määrän. Ruokailijoiden valinnoista kerättyä tutkimustietoa hyödynnetään muun muassa uusien vastuullisten tuote-, palvelu- ja ravintolaratkaisujen kehitystyössä.

Toimijoita yhteen monitieteisesti

Flavorian® rakentamisprojekti on ollut innovatiivinen ja osallistava. Suunnittelu tehtiin käyttäjälähtöisesti kolme kohderyhmää eli tutkijat, yritykset ja kuluttajat huomioiden. Samoin rakentamiseen tarvittiin osaamista yliopiston eri tiedekunnista, kymmenen yritystä sekä reilut 400 käyttäjätestaajakuluttajaa, jotka toivat osaamisensa kokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen. Mukana kokonaisuutta rakentamassa ovat olleet Turun yliopisto, Fujitsu Oy, Innogiant Oy, Vincit Oy, Granlund Oy, Helvar Oy, Elomatic Oy, SYK OY, Sodexo Oy, Turku AMK ja Business Finland Oy.

– Uskomme yliopistolla, että tutkimuksen monitieteisyys, entistä tiiviimpi yhteistyö elinkeinoelämän kanssa sekä syvällinen kuluttajaymmärrys ovat avaimia uuteen kestävään kehitykseen. Uuden tutkimustiedon kautta avautuvat liiketoimintamahdollisuudet sekä testatun teknologian monistaminen ovat Flavorian® tulevaisuuden mahdollisuuksia. Saatu finaaliehdokkuus vahvistaa suunnitelmiamme, näkee tutkimusalustan konseptista vastaava kehityspäällikkö Mari Norrdal Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Flavorian® tutkimustoimintaa kehittää viidestä tiedekunnasta ja Brahea-keskuksesta koostuva tieteellinen johtoryhmä. Heidän tavoitteenaan on alustan tutkimusyhteistyön kehittäminen sekä kansallisella että kansanvälisellä tasolla. Yrityksille palvelututkimuksia Flavoria®-alustalta tarjoaa Aistila Oy. Nopeat ja joustavat palvelukokonaisuudet on rakennettu ja pilotoitu yhdessä yritysten kanssa.

– Olemme erittäin ylpeitä, että saamme olla mukana tässä upeassa konseptissa. Olemme oppineet valtavasti siitä, mitä nykyteknologialla pystytään tutkimaan ja siten edistämään kestävää kehitystä. PRO-finaaliin pääseminen on hieno tilaisuus kertoa tästä muillekin alan ihmisille ja vaikuttaa siten myönteisesti koko alan kehitykseen, kertoo Sodexon aluevastaava Minna Karjalainen.

PRO on tunnustuspalkinto horeca-alan ammattilaisille. Palkinnot jaetaan vuosittain 15 eri sarjassa, joissa huomioidaan eri tehtäväalueet, vastuut ja ammattinimikkeet. Voittajat julkistetaan PRO-gaalassa, joka järjestetään Finlandia-talolla Helsingissä 30.1.2020. Ehdokkaiden tueksi voi esittää palkitsemisperusteluja 15.12. asti. Kommentit kootaan tuomaristolle.

Luotu 02.12.2019 | Muokattu 02.12.2019