Turun yliopiston rahoittama kansainvälinen Salomaa-palkinto myönnettiin Artur Jezille

12.08.2019

Toista kertaa jaettu Salomaa-palkinto myönnettiin Wroclawin yliopiston professorille Artur Jezille Developments in Language Theory -konferenssin yhteydessä Varsovassa 8.8.2019.

Developments in Language Theory -konferenssi perusti Salomaa-palkinnon tunnustuksena akateemikko Arto Salomaalle hänen uraauurtavasta työstään automaattiteorian alalla. Palkinto myönnetään merkittävälle tutkijalle, joka alaan kuuluvat automaation ja formaalin kielen teoriat sekä niihin liittyvät aiheet.

Artur Jez on julkaisut viime vuosina useita merkittäviä artikkeleita sanayhtälöiden alalta. Hänen artikkeleitaan on julkaistu useissa johtavissa kongresseissa ja alan arvostetuimmissa lehdissä. Professori Jez työskentelee parhaillaan Puolassa Wroclawin yliopistossa. Aiemmin hän toimi useita vuosia Saksassa Max Planck -instituutin tutkijana. Hän on myös vieraillut useita kertoja Turun yliopistossa.

Turun yliopisto rahoittaman Salomaa-palkinnon myöntää vuosittain kansainvälinen palkintokomitea, jonka puheenjohtajana toimi tänä vuonna professori Mikhail Volkov Uralin teknillisestä valtionyliopistosta, Jekaterinburgista.

Artuz Jezille (oik.) myönnettiin 2000 euron Salomaa-palkinto Varsovassa 8.8.2019. Palkintodiplomin luovuttivat palkintokomiteaan kuuluvat Mikhail Volkov ja Juhani Karhumäki.

Artur Jezille (vas.) myönnettiin 2000 euron Salomaa-palkinto Varsovassa 8.8.2019. Palkintodiplomin luovuttivat palkintokomiteaan kuuluvat Mikhail Volkov ja Juhani Karhumäki. (Kuva: Alexander Okhotin)

JV

Luotu 12.08.2019 | Muokattu 12.08.2019