Turun yliopiston uusia tekniikan alan professuureja haki 165 henkilöä

01.10.2019

Turun yliopiston tuleviin kone- ja materiaalitekniikan koulutusohjelmiin haettiin syyskuussa uusia professoreja ja hakemuksen jätti yhteensä 165 henkilöä. Professorien paikkoja on tarjolla 1–2 per koulutusohjelma, eli tässä vaiheessa yhteensä enintään neljä.

Palkattavien professorien on määrä aloittaa työnsä helmikuussa 2020 tai sopimuksen mukaan. Tekniikan koulutuksen kokonaissuunnitelmasta vastaavan työryhmän puheenjohtaja ja Teknologiakampus Turun johtaja, professori Mika Hannula yllättyi iloisesti hakemusten suuresta määrästä.

– Hakijoiden lukumäärä on poikkeuksellisen suuri. Joukossa on sekä kotimaisia että kansainvälisiä vahvoja hakijoita. Turun yliopiston hyvällä menestyksellä kansainvälisissä arvioinneissa on varmasti vaikutusta asiaan, Hannula sanoo.

Ensin rekrytoitavien 2–4 professorin lisäksi seuraavien kolmen vuoden aikana on määrä rekrytoida vielä lisää professoreja. Rekrytoitavilta professoreilta toivotaan kone- ja materiaalitekniikan vankkaa osaamista, sekä lisäksi osaamista liittyen esimerkiksi terveysteknologiaan, autonomisiin järjestelmiin, biomateriaaleihin, robotiikkaan, sähköisiin materiaaleihin, 3D-tulostukseen tai akkuteknologiaan.

Rekrytoinneilla Turun yliopisto vahvistaa monitieteistä osaamistaan, vastaa tekniikan alan globaaleihin haasteisiin sekä tukee Lounais-Suomen positiivista rakennemuutosta.

Luotu 01.10.2019 | Muokattu 01.10.2019