Turun yliopistossa käynnistyi uusi sosiaalivakuutuksen erikoistumiskoulutus

13.11.2018

Sosiaalipolitiikan oppiaineessa käynnistyi torstaina 8.11. uusi sosiaalivakuutuksen huippuasiantuntijoiden erikoistumiskoulutus eli TOPSOS-koulutus. Puolitoista vuotta kestävään erikoistumiskoulutukseen haki yhteensä 44 hakijaa. Vain vähän yli puolet valittiin mukaan koulutusohjelmaan, mikä kertoo sosiaalivakuutuksen erityisosaamisen tarpeesta. TOPSOS-erikoistumiskoulutus on jatkoa aiemmalle sosiaalivakuutuksen ammatilliselle lisensiaattikoulutukselle.

​TOPSOS-erikoistumiskoulutus on tarkoitettu sosiaalivakuutuksen alalla toimiville asiantuntijoille. Koulutuksessa perehdytään sosiaalivakuutusjärjestelmiin kansainvälisesti vertailevasta näkökulmasta. Tavoitteena on lisäksi tarjota uusia näkökulmia sosiaaliturvan järjestämistapoihin sekä laajentaa ja syventää osaamista suomalaisesta sosiaalivakuutusjärjestelmästä.

Opintoihin sisältyy kuusi lähiopetusjaksoa sekä verkon kautta toteutettavia ennakko- ja etätehtäviä. Erikoistumiskoulutuksen lopputyönä tehdään ammatillis-tieteellinen kehittämistyö. Kehittämistyö tulee sitoa omaan työhön tai työyhteisöön ja työn tulosten tulisi olla hyödynnettävissä omalla työpaikalla.

Toisaalta kehittämistyön aihetta lähestytään myös teoreettisista lähtökohdista ja siinä hyödynnetään aihepiirin tieteellistä lähteistöä eli aikaisempaa tutkimustietoa. Koulutusohjelman johtaja Milla Salinin mukaan ammatillisuus, tieteellisyys ja niiden välinen suhde kulkevat mukana läpi koko koulutusohjelman.

Tuula Närvä Kelasta ja Antti Mielonen Eläketurvakeskuksesta hakeutuivat koulutukseen verkostoituakseen ja kehittääkseen ammatillista osaamistaan. Myös koulutuksen tieteellinen puoli kiinnosti kaksikkoa.

– Koulutus antaa mahdollisuuden teoreettisempaan työskentelyyn ja mahdollisuuden saada palautetta omasta työstään. Myös koulutuksessa olevien kollegoiden kanssa käydyt keskustelut tulevat varmasti antamaan uusia näkökulmia työhön, he summaavat.

KK

Luotu 13.11.2018 | Muokattu 27.11.2018