Tutkija löysi uuden harvinaisen supernovan

01.12.2014

Seuratessaan erikoista 2013fc-supernovaa Turun yliopiston tohtorikoulutettava Tuomas Kangas löysi yllättäen samasta galaksista uuden supernovan.

​Tuomas Kangas löysi uuden supernovan 17. marraskuuta 2014 ESOn NTT-teleskoopin ottamista kuvista (vas.). Samassa galaksissa oli havaittu supernova 2013fc vain noin vuotta aiemmin (oik).

​Uusi supernova löytyi galaksista, jossa edellinen supernova oli vasta himmennyt. Löytynyt supernova kuuluu Ia-tyyppisten supernovien harvinaisen kirkkaaseen ja spektriltään epätavalliseen alajoukkoon. Yleensä tyypin Ia supernova on noin viisi miljardia kertaa Aurinkoa kirkkaampi, mutta tämän alajoukon supernovat ovat vielä lähes kaksi kertaa tätä kirkkaampia.

– Olen seurannut 2013fc-supernovaa systemaattisesti syksystä 2013 lähtien. 2013fc kuuluu harvinaiseen luokkaan, johon liittyy epätavallisen tiheä räjähtänyttä tähteä ympäröivä kaasu. Supernovan myöhäisiä havaintokuvia analysoidessani löysin samasta galaksista uuden supernovan, Kangas kertoo.

Supernova 2013fc:n sekä vasta löytyneen supernovan emogalaksi ESO 154-G10 sijaitsee noin 260 miljoonan valovuoden etäisyydellä ja kuuluu kirkkaiden infrapunagalaksien luokkaan. Tällaisissa galakseissa syntyy nopeaan tahtiin uusia tähtiä ja siksi myös elinkaarensa supernovana päättäviä tähtiä havaitaan huomattavasti useammin kuin tavallisissa Linnunradan kaltaisissa galakseissa.

– Uudesta supernovasta tullaan keräämään tulevien kuukausien aikana mittava havaintoaineisto, ESO-keskuksen yliopistotutkija Seppo Mattila sanoo.

Kyseessä on kansainvälisen ohjelman ensimmäinen supernovalöytö

Kankaan käyttämät havainnot tehtiin 17.11.2014 Chilessä La Sillan observatoriossa, käyttäen Euroopan Eteläisen Observatorion (ESO) 3,6-metristä New Technology Telescopea (NTT). Havainnot ovat osa laajaa kansainvälistä Public ESO Spectroscopic Survey for Transient Objects-ohjelmaa (PESSTO), jonka tarkoituksena on uusien supernovalöytöjen luokittelu ja harvinaisten tai muuten mielenkiintoisten tapausten tarkempi seuranta ja analyysi näkyvän valon ja infrapunan alueella.

Uusi löytö on siinäkin mielessä merkittävä, että se on ensimmäinen PESSTO-ohjelman oma supernovalöytö. PESSTO-ohjelma alkoi vuonna 2012, ja ohjelman tutkijat ovat tähän mennessä luokitelleet lähes 600 uutta supernovaa ja seuranneet yli sataa.

– Osallistuminen PESSTO-ohjelmaan tarjoaa ainutlaatuista havaintoaineistoa opiskelijoidemme väitöskirjoihin sekä arvokkaita kansainvälisiä kontakteja, jotka ovat nuorelle tutkijalle elinehto, ESO-keskuksen johtaja Jari Kotilainen toteaa.

Mattilan johtama Turun yliopiston supernovaryhmä oli vastuussa PESSTOn elo-syyskuun 2013 havaintojaksosta. Kankaan lisäksi Chilessä oli havaitsijana Erkki Kankare Tuorlan observatoriolta. Datan reaaliaikaisesta käsittelystä vastasi Mattila.

PESSTO-ohjelmassa on mukana tutkijoita 23 eri instituutista Euroopasta, Australiasta, Chilestä, Israelista sekä Yhdysvalloista. PESSTOa johdetaan Queen's University Belfast -yliopistosta Pohjois-Irlannista. Myös Turun yliopiston Suomen ESO-keskuksen ja Tuorlan observatorion tutkijoita on ohjelmassa aktiivisesti mukana.

JV