Tutkimusalus Aurelia matkaa kuvaamaan Saaristomeren vedenalaisia kanjoneita

21.05.2013

Turun yliopiston, Helsingin yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tutkimusalukset Aurelia, Saduria ja Muikku lähtevät maanantaina ensimmäistä kertaa yhdessä tutkimaan vedenalaista luontoa. Tarkoituksena on tutkia muun muassa Hankoniemen edustan riuttoja ja Saaristomeren kanjoneita.

​Kaksiviikkoisen matkan aikana selvitetään Suomenlahden ja Saaristomeren happitilannetta, pohjaeliöstöä ja veden laatua. Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen alus Aurelian lisäksi tutkimukseen osallistuu Syken alus Muikku ja Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellisen aseman tutkimusalus Saduria.

Ensimmäisellä viikolla Muikku ja Saduria tutkivat muun muassa Hankoniemen vedenalaisten kallioriuttojen eliöstöä. Toisella viikolla Muikku liittyy Aurelian matkaan kuvaamaan robottikameralla Saaristomerta halkovia kymmeniä kilometrejä pitkiä kanjoneita.

– Näistä jopa 100 metriä syvistä vedenalaisista kanjoneista ei tiedetä vielä juuri mitään. Kanjoneissa on kova vedenalainen virtaus, ja pyrimme robottikameran avulla selvittämään minkälainen eliöstö siellä viihtyy, kertoo tutkimusaseman johtaja Jari Hänninen Seilin saarelta.

Kanjonit ovat muodostuneet viime jääkaudella. Saaristomeren tutkimuslaitosta lähinnä oleva kanjoni alkaa Seilin lähettyviltä ja jatkuu kymmeniä kilometrejä aina Airistolle asti.

aurelia-tutkimusmatka.jpg
Aurelian ja Muikun tutkimuskohteena ovat erityisesti Jurmon kaakkoispuolella ja Nauvon eteläpuolella sijaitsevat syvänteet.

Kolmen aluksen tutkimukset kuuluvat Vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden inventointiohjelma VELMUun, johon ympäristöministeriö on myöntänyt tälle vuodelle noin 1,3 miljoonan euron rahoituksen. VELMUn tuottamaa tietoa sovelletaan esimerkiksi pyrittäessä vähentämään soranoton ja ruoppausten ympäristövaikutuksia sekä suunniteltaessa merirakentamisen, tuulivoimapuistojen, väylien ja suojelualueiden järkevää sijoittamista. VELMUn tavoite on edistää Itämeren monimuotoisuuden suojelua ja tukea meren luonnonvarojen kestävää käyttöä.

HA

Luotu 21.05.2013 | Muokattu 01.12.2020